Saaxum, Hervormde Kerk
   
   

   
   

Foto: ©  Dennis Wubs

   
   

In 1899 bouwde Gottlieb Früh een mechanisch sleepladen- orgel voor een onbekende Duitse kerk. Het kwam in het begin van de twintigste eeuw in een Rooms Katholieke Kerk in Nieuwendiep terecht. Omstreeks 1915 werd het overgeplaatst naar de kerk van de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht. Omdat het orgel in Dordrecht in 1933 werd vervangen door een nieuw Standaart-orgel werd het in datzelfde jaar verkocht aan de Hervormde kerk in Saaxum. De firma Standaart plaatste het orgel over. In 1942 plaatste H. G. Kamphuis een nieuwe tremulant op het orgel. In 1952 wijzigde dezelfde orgelmaker de dispositie door de Salicionaal en de Gamba af te snijden tot resp. een Quint en een Terts. In 1972 was het orgel onbespeelbaar en was er een flinke restauratie nodig. Dit gebeurde pas in 1982/1983 door A. H. de Graaf uit Leusden. De oude sleeplade was niet meer te gebruiken en werd vervangen door een oude door Franssen gemaakte windlade, afkomstig uit de Lutherse Kerk in Hilversum. De dispositie werd hersteld met gebruikmaking van oud pijpwerk van Lohman uit de Hervormde kerk van Wassenaar ( Fluit 4'uit 1849), en Freytag ( 12 grootste pijpen van de Subbas, 1808) afkomstig uit de Grote of St Nicolaaskerk in Vollenhove. De Terts werd weer verlengd tot Gamba. De Quint werd vervangen door een Salicionaal van L. Rinkema die afkomstig is uit het orgel van de Hervormde kerk in Nijeveen. Ook is de Mixtuur gewijzigd en de tractuur gedeeltelijk vernieuwd. In 1983 is het orgel in gebruik genomen met een concert door adviseur Klaas Bolt. In 2006 is het orgel opnieuw gerestaureerd door L. Meijer uit Noordhorn en L. Schuitema uit Dorkwerd nadat het orgel waterschade had opgelopen. De toonhoogte van het orgel is a' = 440 Hz, de stemming is evenredig zwevend en de winddruk is 63 mm waterkolom. De speeltafel is vrijstaand en bevindt zich voor het orgel.

   
   
 

Manuaal: C - f'''
Gedekt 8'
Gamba 8' - 1889/1983
Salicionaal 8'
Prestant 4'
Fluit 4'
Octaaf 2'
Mixtuur II-III sterk - 1889/1983
Tremulant 

Pedaal: C - c'
Subbas 16' - 1808/1983 

Koppelingen:
Pedaalkoppel

   
   
   

Home
Terug naar vorige pagina / to last page / Zurück