Eindhoven (Woensel), Sint Petruskerk

Foto’s: Willemijn Hissink © 2019

  • Na de bouw van de neogotische Petruskerk in Woensel werd het oude orgel van Vollebregt uit 1852 overgeplaatst naar de nieuwe kerk. Het orgel was echter veel te klein. In 1896 kreeg E.F. Walcker & Cie. de opdracht een nieuw pneumatisch kegelladen-orgel te bouwen, dat in het voorjaar van 1897 in gebruik is genomen. Het werk is opusnummer 780 van Walcker. Het orgel bleef hierna lange tijd ongewijzigd.
  • In 1954 was een restauratie noodzakelijk. Hubert Schreurs stelde een rapport op, en diende een bestek in met wijzigingen en uitbreidingen. Hoewel nieuwbouw in de oude kas eigenlijk het meest wenselijk werd geacht, diende een groot deel van het bestaande pijpwerk opnieuw te worden gebruikt. Wel werd het aangepast, ingekort en opgeschoven. De pneumatiek werd vervangen door een electrische tractuur. Het zwelwerk werd uitgebreid met een nieuwe windlade. Het front is ook hoger geplaatst. Op 10 en 11 april 1955 werd het instrument opnieuw in gebruik genomen. Schreurs plaatste op het zwelwerk een Hobo 4′.
  • Na ruim dertig jaar was een nieuwe restauratie noodzakelijk, wegens houtworm en slijtage van leren onderdelen. De firma Adema voerde het werk uit, geholpen door vele vrijwilligers. De Hobo 4′ werd nu opgeschoven tot een Hobo 8′, en het groot octaaf is bijgemaakt. Met Pasen 1992 kon het orgel weer in gebruik worden genomen.

Dispositie:

Hoofdwerk: C – g3 Bourdon 16′, Praestant 8′, Fluit Harmoniek 8′ – 1897/1955, Holpijp 8′ – 1897/1955, Octaaf 4′, Roerfluit 4′, Doublette 2′, Mixtuur II-III sterk, Sexquialter II sterk – 1897/1955, Trompet 8′ – 1897.
Zwelwerk: C – g3 Principaal 8′, Salicionaal 8′, Vox Coelestis 8′ (vanaf f°) – 1897/1955, Roerfluit 8′ – 1897/1955, Praestant 4′ – 1897/1955, Open Fluit 4′ – 1897/1955, Quint Fluit 2 2/3′, Flagiolet 2′, Terts 1 3/5′, Ripiëno II sterk, Trompet Harmoniek 8′, Hobo 8′ – 1955/1992.
Pedaal: C – f1 Contrebas 16′, Subbas 16′, Openbas 8′ – 1897/1955, Gedekt 8′ – 1897/1955, Open Fluit 4′ – 1955, Zwegel 2′ – 1955, Bazuin 16′ – 1897.
Couplers: Hoofdwerk – Zwelwerk, Hoofdwerk – Zwelwerk 16′, Pedaal – Hoofdwerk, Pedaal – Zwelwerk.
Accessories: Vrije combinatie, Vaste combinaties (pp – p – f – ff – t), Generaal crescendo, Automatisch pedaal, Tongwerken af.