Esztergom, Esztergomi Bazilika

Foto’s: Chris Stafford © 2016

In Esztergom staat het grootste kerkgebouw van Hongarije. Het orgel in de basiliek van Esztergom werd in 1856 door Ludwig Mooser, orgelmaker in Salzburg gebouwd. Het instrument kreeg drie manualen en een vrij pedaal met 49 stemmen. In de jaren 1975-2006 is het  door drie Hongaarse orgelmakers, Gyula Vági, János Farkas en Lajos Perlaky,herbouwd en uitgebreid met István Baróti, organist van de kerk sinds 1975, als adviseur. Het heeft nu vijf manualen en 85 stemmen. In de dispositie is aangegeven welke registers van Mooser zijn. Het orgel is formeel nog niet voltooid. Het oorspronkelijke plan uit 1975 voorzag dat er 146 registers in het orgel zouden komen te staan.
Het sleepladen-orgel heeft elektrische tractuur.

Hauptwerk: C – c4 Bourdon 32′, Praestant 16′ (1856), Bourdon 16′, Principal 8′ (1856), Spitzflöte 8′, Coppel 8′ (1856), Gamba 8′, Quint Major 5 1/3′ (1856), Octave 4′ (1856), Waldflöte 4′ (1856), Waldflöte 4′, Quint 2 2/3′ (1856), Piccolo 2′, Cornet 3 fach 3 1/5′ (1856), Rauschwerk 8-10 fach 2′ (1856), Cimpel 3-5 fach 1 1/3′ (1856), Trompete 16′, Tromba 8′, Trompeta Imperial 32′, Clarin de Batalla 16′, Trompeta Real 8′, Bajoncillo 4′.
Unterwerk: C – c4 Gedackt 16′, Holzprincipal 8′, Gedackt 8′, Fugara 8′, Quintatön 8′, Harfpfeife 8′, Principal 4′, Koppelflöte 4′, Flute d’Amour 4′, Violine 4′, Nasat 2 2/3′, Octave 2′, Spitzflöte 2′, Terz 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Sifflöte 1′, Cymbelpfeife 1/6′, Mixtur 4 fach 2′, Cymbel 4 fach 1/2′, Spillregal 16′, Trichterregal 8′, Vox Humana 8′, Tremolo.
Positiv: C – c4 Principal 16′ (vanaf c°), Quintatön 16′, Praestant 8′, Rohrflöte 8′, Trichtergedackt 8′, Salizional 8′, Quintatön 8′ (1856), Octave 4′, Blockflöte 4′, Gemshorn 4′, Nasat 2 2/3′, Prinzipal 2′, Waldflöte 2′, Terz 1 3/5′, Sifflöte 1 1/3′, Septime 1 1/7′, Octave 1′, None 8/9′, Undecim-Tredecim 8/11 + 8/13′, Scharf 4-5 fach 1 1/3′, Terzianscharf 4 fach 2/3′, Holzdulzian 16′, Krummhorn-Schalmey 8′, Rohrschalmey 4′, Clarin Claro 8′, Clarin Brillante 4′, Tremolo.
Oberwerk: C – c4 Rohrbourdon 16′, Prinzipal 8′, Flûte Harmonique 8′, Gemshorn 8′, Unda Maris 8′, Nasat 5 1/3′, Octave 4′, Holzflöte 4′, Terz 3 1/5′, Septime 2 2/7′, Superoctave 2′, Blockflöte 2′, Nachthorn 1′, Cornet 5 fach 8′, Rauschpfeife 3 fach 2 2/3′, Mixtur 5-7 fach 2′, Acuta 4-6 fach 2/3′, Colorian 4 fach 4/9′, Trompeta Magna 16′, Trompete 8′, Trompete 4′, Tremolo.
Schwellwerk: C – c4 Bourdon 16′, Gemshorn 16′ (vanaf c°) Gambe 16′, Prinzipal 8′, Flûte 8′ (1856), Bourdon à Cheminée 8′, Gambe 8′, Voix Céleste 8′, Octave 4′, Flauto 4′ (1856), Flûte Octaviante 4′, Dulciane 4′ (1856), Nasard 2 2/3′, Doublette 2′, Flûte Conique 2′, Carillon 1′ + 1/2′, Cornet 6 fach 8′, Couleur Cornet 5 fach 5 1/3′ (1856), Plein Jeu 3-4 fach 2 2/3′, Mixtur 4-5 fach 1 1/3′, Cymbal 4 fach 1/4′, Bombarde 16′, Trompette Harmonique 8′, Hautbois 8′, Musette 8′, Clairon 4′, Tremolo.
Pedal: C – g1 Majorbass 32′, Infrabass 32′ (1856), Principal 16′, Flûte 16′, Kontrabass 16′ (1856), Subbass 16′ (1856), Bourdon 16′, Salicet 16′, Quint 10 2/3′, Octavbass 8′, Aperta 8′, Gedackt 8′, Violoncello 8′, Spitzprincipal 4′, Tibia 4′, Flöte 2′, Grand Cornett 4 fach 10 2/3′, Rauschbass 2 fach 5 1/3′, Zink 4 fach (5 1/3′, Rauschpfeiffe 3 fach 2 2/3′, Compensum 7 fach 2 2/3′, Mixtur 4 fach 2′, Bombarde 32′, Posaune 32′, Bombarde 16′, Posaune 16′, Dulcian 16′, Tromba 8′, Clairon 4′.
Koppelingen: Hauptwerk – Unterwerk, Hauptwerk – Positiv, Hauptwerk – Oberwerk, Hauptwerk – Oberwerk Super, Hauptwerk -Schwellwerk, Hauptwerk – Schwellwerk Super, Hauptwerk – Hauptwerk Super, Unterwerk – Positiv, Unterwerk – Oberwerk, Unterwerk – Schwellwerk, Positiv – Unterwerk, Positiv – Oberwerk, Positiv – Schwellwerk – Oberwerk – Schwellwerk, Oberwerk – Schwellwerk Super, Pedal – Hauptwerk, Pedal – Unterwerk, Pedal – Positiv, Pedal – Oberwerk, Pedal – Oberwerk Super, Pedal – Schwellwerk.
Speelhulpen: Echo Kombination, Echo Pleno.