Lübeck, Marienkirche

   

Eerste orgel: hoofdorgel Emanuel Kamper

Orgel in de zijbeuk van A. Führer

 

De Marienkirche in Lübeck werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Hierbij gingen de twee orgels waar Buxtehude nog op gespeeld had verloren. Het 15e eeuwse orgel dat in de Totentanz-Kapelle hing ging geheel verloren. Na restauratie van het kerkgebouw bouwde Emanuel Kemper een nieuw orgel dat in 1968 in gebruik kon worden genomen. Dit kwam boven de ingang van de kapel te hangen en had dezelfde mensuren en dispositie als het in de oorlog verwoeste orgel. Door de slechte naoorlogse materialen was het orgel in zeer slechte staat.
Men wenste een nieuw Totentanz-orgel. In 1985 werd het instrument van Kemper afgebroken en bouwde Alfred Führer een nieuw instrument wat in 1986 in gebruik werd genomen. Dit instrument had een geheel nieuwe dispositie. Het 4 manualen tellende orgel is geheel mechanisch en ook deze hangt boven de ingang van de Totentanz-Kapelle. Het instrument is het grootste met mechanische toetstractuur. De registertractuur is elektrisch. 
 

Het derde orgel dat nog aanwezig is, is een historisch orgel in de Briefkapelle. Dit orgel is vanuit een andere kerk
overgeplaatst naar de Briefkapelle. Van dit orgel zijn er helaas geen foto's.
   
Die Dispostion eerste orgel van Emanuel Kemper  

Kronenwerk
Gedackt 16' 
Sing. Gedackt 8'
Quintade 8'
Gemshorn 8'
Schweiz.
Pfeife 4' Koppelflöte 4' 
Prinzipal 2'
Waldflöte 2'
Quinte 1 1/3' 
Scharff 4fach
Zwergzymbel 5fach Musette 16'
Dulcian 8'
Bärpfeife 8'
Regal 4' 
Trem.

Brustwerk
Gedackt 8' 
Dolcan 4'
Blockflöte 4'
Quintade 4'
Spitzquinte 2 2/3'
Prinzipal 2'
Rohrgedackt 2' 
Sedez 1/2' 
Terzian 2fach 
Quintzimbel 2fach 
Scharff 4fach
Regal 8'
Vox humana 8'
Schalmei 4'
Tremulant

 

Großpedal
Prinzipal 32' 
Prinzipal 16' 
Quinte 10 2/3'
Violoncello 8'
Lieblich Gedackt 4' 
Fagott 32'
Posaune 16' 
Trompete 8'
Clairon 4'
Cornett 2'
Tremulant

 

 
   

Oberwerk
Fugara 16' 
Holzprincipal 8'
Holzgambe 8' 
Salicet 8'
Unda maris 8'
Quinte 5 1/3' 
Oktave 4'
Gemshorn 4'
Viol-Flöte 4'
Quinte 2 2/3'
Flachflöte 2'
Terz 1 3/5' 
Septime 4/7'
None 8/9'
Forniture 5-6fach 
Oboe 8' 
Trem.
(langsam)
Trem.

Hauptwerk
Prinzipal 16'
Quintade 8'
Prinzipal 8'
Spitzflöte 8'
Doppelgedackt 8' 
Oktave 4' 
Rohrflöte 4'
Nasat 2 2/3'
Superoktave 2'
Gemshorn 2' 
Oktävlein 1'
Rauschpfeife 2fach
Mixtur 6-8fach 
Scharff, 3fach
Hintersatz 10-12fach
Trompete 16'
Trompete 8'
Trompete 4'
Trem.

Kleinpedal
Salicet-Baß 16'
Subbaß 16'
Oktave 8'
Gedackt 8'
Oktave 4'
Pommer 4' 
Oktave 2'
Nachthorn 2'
Bauernpfeife 1'
Rauschpfeife 3fach
Zymbel 3fach
Mixtur 10fach
Dulcian 16'
Glockenspiel HW 8' 
Glockenspiel HW 4'
Glockenspiel OW 4'
Glockenspiel OW 2

 

Rückpositiv
Prinzipal 8' 
Rohrflöte 8' 
Pommer 8'
Oktave 4'
Grobflöte 4'
Oktave 2'
Spitzflöte 2'
Quinte 1 1/3'
Sesquialtera 3fach
Scharff 4fach
Mixtur 6fach
Dulcian 16' 
Doppel-Regal 8'
Krummhorn 8'
Tremulant

 

   
Dispositie 2e orgel van A. Führer  
Hauptwerk
Principal 16’
Octave 8’
Spitzflöte 8’
Octave 4’
Nachthorn 4’
Quinte 2 2/3’
Octave 2’
Cornet 5fach (ab f°)
Mixtur 6fach
Cymbel 3fach
Fagot 16’
Trompete 8’
Oberwerk
Bordun 16’
Gamba 8’
Schwebung 8’
Offenflöte 8’
Principal 4’
Querflöte 4’
Nasat 2 2/3’
Gemshorn 2’
Terz 1 2/5’
Sifflet 1’
Mixtur 1 1/3’
Tromp.
Harm. 8’
Hautbois 8’
Clairon 4’
Rückpositiv
Principal 8’
Rohrflöte 8’
Quintadena 8’
Octave 4’
Blockflöte 4’
Octave 2’
Waldflöte 2’
Quinte 1 1/3’
Sesquialtera 2fach
Scharf 4-6fach 1 1/3’
Dulcian 16’
Krummhorn 8’
Brustwerk
Gedackt 8’          
Rohrflöte 4’ 
Principal 2’ 
Terzian 2fach 
Scharf 3fach
Regal 8’
Schalmey 4’

Pedal
Prinzipal 16’
Subbaß 16’
Quinte 10 2/3’
Octave 8’
Gedackt 8’
Octave 4’
Mixtur 6fach 2 2/3’
Posaune 16’
Dulcian 16’
Trompete 8’
Kornett 4’
 
 

Foto's und Text Willemijn Hissink © 2010

   

Home
Terug naar vorige pagina / Back to last page / Zurück