Lincoln, Cathedral of the Blessed Virgin Mary, Hoofdorgel

Foto: Chris Stafford © 2017

In de kathedraal van Lincoln (Lincolnshire) bouwde Father Henry Willis in 1898 een nieuw orgel in de orgelkas uit 1826. Deze kas was door E.J. Willson ontworpen en werd door Willis vergroot. In 1960 restaureerde Harrison & Harrison het instrument. De tractuur werd electro-pneumatisch gemaakt, er kwam een nieuwe speeltafel en verschillende registers werden toegevoegd. Bij een restauratie in 1998 door dezelfde firma werd een tremulant aan het Choir Organ toegevoegd. Het sleepladen-orgel is elektro-pneumatisch en het pedaalklavier is radiaal concaaf.

Dispositie:

Great: C – a3 Double Open Diapason 16′, Open Diapason I 8′, Open Diapason II 8′, Open Diapason III 8′, Stopped Diapason 8′, Claribel Flute 8′, Principal 4′, Flute Harmonique 4′, Twelfth 2 2/3′, Fifteenth 2′, Mixture 3 ranks (12.19.22), Trombone 16′, Tromba 8′, Clarion 4′.
Choir: C – a3 Lieblich Bourdon 16′, Open Diapason 8′ – 1960, Lieblich Gedeckt 8′, Dulciana 8′, Viola da Gamba 8′, Hohl Flöte 8′, Gemshorn 4′, Concert Flute 4′, Nazard 2 2/3′ – 1960, Piccolo Harmonique 2′, Tierce 1 3/5′ – 1960, Mixture 3 ranks (22.26.29.) – 1960, Cor Anglais 16′, Corno di Bassetto 8′, Tremulant – 1960.
Swell (enclosed): C – a3 Double Open Diapason 16′, Open Diapason I 8′, Open Diapason II 8′, Lieblich Gedeckt 8′, Salicional 8′, Vox Angelica 8′ (TC), Principal 4′, Lieblich Flöte 4′, Fifteenth 2′, Mixture 3 ranks (12.19.22), Double Trumpet 16′, Trumpet 8′, Oboe 8′, Vox Humana 8′, Clarion 4′, Tremulant.
Solo (enclosed): C – a3 Claribel Flute 8′ – Unenclosed, Gamba 8′, Voix Céleste 8′ (TC), Harmonic Flute 4′, Orchestral Oboe 8′, Orchestral Clarinet 8′, Tremulant, Tuba 8′ – Unenclosed, Tuba Clarion 4′ – Unenclosed.
Pedal: C – f1 Double Open Diapason 32′ – extension, Open Wood 16′, Open Metal 16′, Violone 16′, Bourdon 16′, Dulciana 16′ – 1960, Octave 8′ – extension, Violoncello 8′, Dulciana 8′ – 1960, Super Octave 4′, Contra Posaune 32′, Ophicleide 16′, Clarion 8′.
Couplers: Swell to Great, Swell to Choir, Swell to Pedal, Swell Octave, Swell Suboctave, Swell Unison Off, Choir to Great, Choir to Pedal, Great to Pedal, Great to Solo, Great Reeds to Choir, Solo to Pedal, Solo to Choir, Solo to Great, Solo to Swell, Solo Octave, Solo Suboctave, Solo Unison Off.