London, Royal Albert Hall

Foto: Aart Peters © 2017

Het orgel in de Royal Albert Hall te Londen werd in 1871-1872 door Henry Willis gebouwd als concertorgel. Het is in 1924 en 1933 door Harrison & Harrison omgebouwd en uitgebreid. Ook in de jaren die volgden werd geregeld aan het orgel gewerkt. De huidige samenstelling is in 1985 na een restauratie door Kenneth Jones tot stand gekomen. In de jaren 2002-2004 voerde de firma Mander werkzaamheden uit aan het orgel. De dispositie is hierbij uitgebreid met één stem, waardoor het orgel weer het grootste orgel op de Britse eilanden werd. Op 26 juni 2004 is het orgel weer in gebruik genomen met een speciaal galaconcert. Er werd door drie organisten meegewerkt aan dit festival, David Briggs, John Scott en Thomas Trotter, samen met het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van Richard Hickox. De toonhoogte van het elektro=pneumatische sleepladen-orgel is a’ = 440 Hz. en de stemmingstemperatuur is evenredig zwevend.

Dispositie:

Great Organ (C-c4): 61 toetsen
Great 1: Contra Violone 32′, Contra Gamba 16′, Double Claribel Flute 16′, Open Diapason 1 8′, Open Diapason 3 8′, Open Diapason 4 8′, Viola da Gamba 8′, Rohr Flute 8′, Quint 5 1/3′, Principal 4′, Viola 4′, Harmonic Flute 4′, Octave Quint 2 2/3′, Superoctave 2′, Harmonics 6 ranks (10.12.15.17.19.21.22), Fourniture 4 ranks (19.22.26.29) – 2004, Contra Tromba 16′, Tuba 8′, Posaune 8′, Harmonic Trumpet 8′, Octave Tromba 4′, Harmonic Clarion 4′.
Great 2: Double Open Diapason 16′, Bourdon 16′, Open Diapason 2 8′, Open Diapason 5 8′, Geigen 8′, Hohl Flute 8′, Octave 4′, Fifteenth 2′, Mixture 5 ranks (8.12.15.19.22), Cymbale 7 ranks (19.22.26.29.31.33.36).
Choir Organ (C-c4): 61 toetsen Open Diapason 8′, Dulciana 8′, Lieblich Gedact 8′, Gemshorn 4′, Lieblich Flute 4′, Nazard 2 2/3′, Flageolet 2′, Tierce 1 3/5′, Mixture 3 ranks (15.19.22), Trumpet 8′, Clarion 4′.
Swell Organ (C-c4): 61 toetsen Double Open Diapason 16′, Bourdon 16′, Open Diapason 8′, Salicional 8′, Vox Angelica 8′, Viola da Gamba 8′, Flute-a-Cheminee 8′, Claribel Flute 8′, Principal 4′, Viola 4′, Harmonic Flute 4′, Octave Quint 2 2/3′, Superoctave 2′, Harmonic Piccolo 2′, Mixture 5 ranks (8.12.15.19.22), Double Trumpet 16′, Contra Oboe 16′, Baryton 16′, Tuba 8′, Trumpet 8′, Oboe 8′, Vox Humana 8′, Tuba Clarion 4′, Clarion 4′, Tremulant.
Solo Organ (C-c4): 61 toetsen Contra Bass 16′, Flute a Pavillon 8′, Viol d’Amour 8′, Unda Maris 8′ (2 ranks), Doppel Flute 8′, Harmonic Claribel Flute 8′, Wald Flute 4′, Flauto Traverso 4′, Piccolo Traverso 2′, Double Horn 16′, Double Bassoon 16′, French Horn 8′, Corno di Bassetto 8′, Hautboy 8′, Bassoon 8′, Carillon (TC), Tubular Bells (discant), Tremulant.
Orchestral Organ (C-c4): 61 toetsen Contra Viole 16′, Quintaton 16′, Viol d’Orchestre 1 8′, Viol d’Orchestre 2 8′, Violes Celestes 8′ (2 ranks), Viole Sourdine 8′, Violoncello 8′, Harmonic Flute 8′, Viole Octaviante 4′, Concert Flute 4′, Harmonic Piccolo 2′, Cornet de Violes 5 ranks (12.15.17.19.22), Double Clarinet 16′, Clarinet 8′, Orchestral Hautboy 8′, Cor Anglais 8′, Tremulant.
Bombarde Organ (C-c4): 61 toetsen Bombardon 16′, Tuba 8′, Orchestral Trumpet 8′, Cornopean 8′, Quint Trumpet 5 1/3′, Orchestral Clarion 4′, Sesquialtera 5 ranks (12.15.17.19.22), Contra Tuba 16′, Tuba Magna 8′, Tuba Clarion 4′.
Pedal (C-g1): 32 toetsen Acoustic Bass 64′, Double Open Wood 32′, Double Open Diapason 32′, Contra Violone 32′, Double Quinte 21 2/3′, Open Wood I 16′, Open Wood II 16′, Open Diapason 1 16′, Open Diapason 2 16′, Violone 16′, Salicional 16′, Viole 16′ – transmissie van Orchestral Organ, Sub Bass 16′, Quint 10 2/3′, Octave Wood 8′, Principal 8′, Violoncello 8′, Flute 8′, Octave Quint 5 1/3′, Superoctave 4′, Harmonics 7 ranks (10.12.15.17.19.21.22), Mixture 5 ranks (15.19.22.26.29), Double Ophicleide 32′, Double Trombone 32′, Ophicleide 16′, Bombarde 16′, Trombone 16′ – In Swell Box, Fagotto 16′, Trumpet 16′ – transmissie van Swell Organ, Clarinet 16′ – transmissie van Orchestral Organ, Bassoon 16′ – transmissie van Solo Organ, Quint Trombone 10 2/3′, Posaune 8′, Clarion 8′, Octave Posaune 4′, Bass Drum.
Koppelingen: Swell to Great, Swell to Choir, Swell to Pedal, Swell Octave, Swell Suboctave, Choir to Great, Choir to Pedal, Great to Pedal, Solo to Pedal, Orchestral Octave, Orchestral Suboctave, Orchestral Unison Off, Solo to Choir, Choir to Solo, Great Reeds on Choir, Solo to Great, Great (2) to Choir, Solo to Swell, Solo Octave, Solo Suboctave, Solo Unsion Off, Tuba on Choir, Bombarde Octave, Bombarde Suboctave, Bombarde Unison Off, Bombarde on Choir.