Foto’s: Matthijs van der Bent © 2013
De Sint Peterskerk aan de Petersplatz in Wenen is gebouwd in de jaren 1702-1733 in barokstijl. Het orgel werd in 1751 voltooid in een fraaie barokke kas door Gottfried Sonnholz. Dit instrument is in de negentiende eeuw gewijzigd in romantische stijl. Het had nu 30 stemmen en drie manualen. Het binnenwerk voldeed echter niet langer aan de smaak van de tijd en is in 1903 geheel vervangen door een electro-pneumatisch orgel van de hand van Franz Josef Swoboda met 34 registers verdeeld over drie klavieren en pedaal. In 1948 is het instrument herbouwd door Kauffmann, zonder de dispositie te wijzigen. Philipp Eppel werkte rond 1973 aan het orgel. Hij wijzigde de Cornett van het hoofdwerk in een Sesquialter. Verder werd de Dolce 4′ van het positief vervangen door een Oktav 2′, afkomstig uit de oude Cornett. In 2005 is het orgel geheel gerestaureerd door de firma Walcker-Mayer. Hierbij is de Cornett gereconstrueerd. Op het positief plaatsten zij een nieuwe Oktav 2′. Op 19 november 2005 is het orgel weer in gebruik genomen met een concert door Renate Sperger en Herbert Rotter. De toonhoogte is a’ = 438,3 Hz, de stemming is evenredig zwevend en de winddruk is 93 mm waterkolom.
Dispositie:
Hauptwerk: C – g3 Prinzipal 16′, Bourdon 16′, Prinzipal 8′, Flûte Harmonique 8′, Gamba 8′, Octave 4′, Flöte 4′, Superoctav 2′, Cornett 3 fach (5 1/3′), Mixtur 4-6 fach (2 2/3′), Trompete 8′.
Positiv: C – g3 Gedeckt 8′, Salicional 8′, Prästant 4′, Flöte 4′, Quinte 2 2/3′, Oktav 2′, Progressio Harmonica 2 2/3′, Basson-Oboe 8′.
Schwellwerk: C – g3 Philomela 8′, Aeoline 8′, Engelsstimme 8′, Prinzipal 4′, Gemshorn 2′, Vox Humana 8′, Tremolo für Vox Humana.
Pedal: C – f1 Contrabass 32′, Prinzipalbass 16′, Violonbass 16′, Subbass 16′, Quintbass 10 2/3′, Oktavbass 8′, Cellobass 8′, Sopran 4′, Posaune 16′.
Koppelingen: Hauptwerk – Positiv, Hauptwerk – Positiv Super, Hauptwerk – Schwellwerk, Hauptwerk – Schwellwerk Super, Hauptwerk – Schwellwerk Sub, Positiv – Schwellwerk, Positiv – Schwellwerk Super, Positiv – Schwellwerk Sub, Positiv – Hauptwerk, Hauptwerk – Hauptwerk Super, Positiv – Positiv Super, Schwellwerk – Schwellwerk Super, Pedal – Hauptwerk, Pedal – Positiv, Pedal – Schwellwerk.
Speelhulpen: 2 freie Kombinationen, 5 feste Kombinationen (pp – p – mf – f – pleno), Automatische Pedalumschaltung, Crescendo-Walze, Rohrwerke An/Ab.
Vulstemmen | Samenstelling |
Cornett 5 fach (I. Manual) | C: 5 1/3′ – 4′ – 3 1/5′. |
Mixtur 4-6 fach (I. Manual) | C: 2 2/3′ – 2′ – 1 3/5′ – 1 1/3′. c’: 4′ – 2 2/3′ – 2′ – 1 3/5′ – 1 1/3′. c”: 4′ – 3 1/5′ – 2 2/3′ – 2′ – 1 3/5′ – 1 1/3′. c”’: 4′ – 3 1/5′ – 3 1/5′ – 2 2/3′ – 2 2/3′ – 2′. |
Progressio Harmonica 4 fach (II. Manual) | C: 2 2/3′ – 2′ – 1 1/3′ – 1′. |