Zell am Mosel, Katholische Pfarrkirche Sankt Peter

Foto’s: Willemijn Hissink © 2019

  • De firma Weimbs bouwde in 2005 een nieuw mechanisch sleepladen-orgel voor de kerk in Zell am Mosel. Het orgel is geplaatst in een historische orgelkas van de hand van Friedrich Carl Stumm uit 1789. Op 20 november 2005 is het instrument in gebruik genomen. Na een ochtendviering met orgelwijding, waarbij Reinhold Schneck het orgel had bespeeld, werd om 17.00 uur een concert gegeven door Josef Still, organist van de Domkirche in Trier. De toonhoogte is a’ = 440 Hz. De stemmingstemperatuur is Neidthardt für ein Dorf (1732) en de winddruk is 68 mm voor de manualen en 80 mm voor het pedaal.
  • Het Stumm-orgel werd met kerst 1789 opgeleverd. Het werd in 1835 gereviseerd door de firma Gebr. Stumm. Er volgde later in 1895 nog reparaties door Peter Bröcher. In 1912 stelde de firma Klais een plan op voor een volledige nieuwbouw achter het hoofdwerkfront met behoud van een lege rugwerkkas. Deze plannen zijn echter niet doorgegaan. In 1939 echter verkeerde het orgel in zeer slechte staat, en is uiteindelijk besloten het te vervangen. De firma Sebald bouwde een nieuw orgel met electropneumatische tracturen en kegelladen, dat op 9 juni 1940 werd ingewijd. De frontpijpen werden buiten gebruik gesteld, en vrijwel al het materiaal van Stumm werd helaas vernietigd.
  • Het Sebald-orgel vertoonde veel storingen. In 1976 voerde dezelfde firma een grote revisie uit. Het orgel bleef echter problemen geven. In 1990 adviseerde Viktor Scholz het af te breken en een opdracht te geven voor een reconstructie van het werk van Stumm. De opdracht ging naar de firma Weimbs. Met de bouw kon pas in 2004 worden begonnen.
  • In 1998 plaatste de firma Weimbs tijdelijk een positief met aangehangen pedaal en vijf stemmen in de kerk. Dit orgel was het Meisterstück van Franz Weimbs. Het positief is in 2005 verkocht naar Kall-Steinfeld (Nordrhein-Westfalen).

Dispositie:

Hauptwerk: C – g3 Bourdon 16′, Principal 8′, Gamba 8′, Hohlflaut 8′, Octave 4′, Flaut Douce 4′, Salicional 4′, Quinte 3′, Superoctave 2′, Cornet 4 fach (4′) (discant), Mixtur 4 fach (1′), Trompete 8′, Clairon 4′.
Rückpositiv: C – g3 Hohlpfeife 8′, Flaut Travers 8′ (discant), Principal 4′, Floete 4′, Salicionalbass 4′, Quinte 3′, Superoctave 2′, Mixtur 3 fach (1′), Krummhorn 8′, Vox Humana 8′, Tremulant, Glockenspiel 3 fach.
Pedal: C – f1 Subbass 16′, Octavbass 8′, Flaut 4′, Posaune 16′, Trompete 8′.
Koppelingen: Hauptwerk – Rückpositiv, Pedal – Hauptwerk, Pedal – Rückpositiv.