Angoulême, Cathédrale Saint-Pierre

Foto’s: Bram Luteyn © 2019

Het grote orgel van de kathedraal Saint Pierre in Angoulême (Charente (16)) is in de jaren 1780-1786 gebouwd door Miocque. Het was opgebouwd als een typisch Frans klassiek orgel, met vier manualen en 44 stemmen. In 1822 werd het met drie stemmen uitgebreid door Poirot Didier, een leerling van Miocque. Een grote verbouwing vond plaats in 1848 door de firma Henry uit Bordeaux. Zij herbouwden het orgel als een drieklaviers werk met een meer romantische dispositie. Het had nu weer 44 stemmen. Ingrijpende wijzigingen werden opnieuw uitgevoerd in 1931, toen de firma Puget het orgel restaureerde. Uiteindelijk is het huidige instrument in 1965 tot stand gekomen, toen Beuchet-Debierre onder advies van Jean Langlais het elektro-pneumatische kegelladen-orgel reconstrueerden in een meer klassieke vorm. Het kreeg drie manualen en 51 stemmen. De tractuur is electro-pneumatisch.

Dispositie:

Grand Orgue: C – g3 Montre 16′, Bourdon 16′, Montre 8′, Bourdon 8′, Flûte Harmonique 8′, Prestant 4′, Flûte 4′, Nasard 2 2/3′, Doublette 2′, Fourniture 4 rangs, Cymbale 4 rangs, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Positif: C – g3 Montre 8′, Bourdon 8′, Prestant 4′, Flûte 4′, Nasard 2 2/3′, Doublette 2′, Quarte de Nasard 2′, Tierce 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Cornet 5 rangs, Cymbale 3 rangs, Cromorne 8′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Récit (Expressif): C – g3 Bourdon 16′, Gambe 8′, Voix Céleste 8′, Cor de Nuit 8′, Principal Italien 8′, Prestant 4′, Flûte Douce 4′, Flageolet 2′, Cornet 5 rangs, Trompette 8′, Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Clairon 4′, Tremblant.
Pédale: C – g1 Soubasse 32′, Bourdon 16′, Flûte 16′, Bourdon 8′, Flûte 8′, Flûte 4′, Bombarde 32′, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Couplers: Grand Orgue – Positif, Grand Orgue – Récit, Positif – Récit, Grand Orgue – Positif 16′, Grand Orgue – Récit 16′, Pédale – Grand Orgue, Pédale – Positif, Pédale – Récit, Pédale – Récit 16′, Pédale – Récit 4′.
Accessories: Anches réversibles (Récit, Positif en Grand Orgue), Crescendo Générale (Pédale d’expression), Tutti.