Basel, Sankt Leonhardskirche

  • In 1718 bouwde Andreas Silbermann een nieuw mechanisch sleepladen-orgel voor de Leonhardskirche in Basel (Basel Stadt) Zwitserland. Het instrument werd in 1771 door Johann Andreas Silbermann uitgebreid met een rugpositief. Het Silbermann-orgel was aan het einde van de negentiende geheel ontdaan van het oorspronkelijke binnenwerk, toen Johann Nepomuk Kuhn in 1880 een nieuw orgel in de kassen plaatste, een tweeklaviers orgel met dertig stemmen. Slechts de fraaie orgelkas restte van het werk van Silbermann.
  • In de jaren 1962-1969 werd de kerk gerestaureerd. De firma Kuhn bouwde een nieuw binnenwerk met mechanische tractuur en sleepladen in de historische kas, dat volledig overeenkomt met het oorspronkelijke werk van Silbermann. Dit was te danken aan de grote nauwkeurigheid waarmee Silbermann werkte, en de nagelaten orgels en documenten. Alleen het pedaal is met zes registers vergroot. Het pedaal werd geplaatst in een aparte orgelkas achter het orgel. Op 1 juni 1969 is het instrument in gebruik genomen.
  • Het orgel heeft 28 stemmen, 2 manualen en een vrij pedaal.

Dispositie:

Hauptwerk (C-g3): 56 toetsen Bourdon 16′, Montre 8′, Bourdon 8′, Prestant 4′, Flutte 4′, Nazard 2 2/3′, Doublette 2′, Tierce 1 3/5′, Cornet 5 rangs (8′) (discant), Fourniture 3 rangs (1 1/3′), Cymbale 3 rangs (1′), Trompette 8′ (B/D).
Rückpositiv (C-g3): 56 toetsen Bourdon 8′, Prestant 4′, Nazard 2 2/3′, Doublette 2′, Tierce 1 3/5′, Fourniture 3 rangs (1′), Cromorne 8′, Tremblant Fort, Tremblant Doux.
Pedal (C-f1): 30 toetsen Supbass 16′, Octavenbass 8′, Bourdon 8′ – N, Quinte 5 1/3′ – N, Prestant 4′ – N, Fourniture 6 rangs (4′) – N, Bombarde 16′ – N, Trompette 8′, Clairon 4′ – N.
De met ‘N’ gemarkeerde registers waren niet op het originele werk aanwezig.
Koppelingen: Hauptwerk – Rückpositiv, Pedal – Hauptwerk.