Elshout, Sint Janskerk

Foto: Marcel Pelt © 2019

  • Johannes J. Vollebregt bouwde in 1860 een nieuw tweeklaviers orgel met aangehangen pedaal en 14 stemmen. Het werd als balustradeorgel opgesteld in de kerk, een voorganger van het huidige gebouw, dat nog als schuurkerk was gebruikt. In 1880 is het mechanische sleepladen-orgel zonder wijzigingen in de nieuwe neogotische kerk geplaatst. Deze kerk is een ontwerp van H.J. van Tulder. De inwijding vond plaats op 24 april 1879. De gebroeders Gradussen hebben in 1898 de dispositie gewijzigd en een Subbas 16′ op het pedaal geplaatst. Het gehele orgel werd door hen in de toren geplaatst. Er werd daarom ook een nieuwe klaviatuur gemaakt.
  • In 1951 is het orgel door Verschueren Orgelbouw gerestaureerd, waarbij de dispositie grotendeels is gereconstrueerd. Ook hebben zij een nieuw pedaal met 30 tonen geplaatst. Adviseur bij het werk was pater C. Huijgens. Het orgel werd op 15 april 1951 door Hub. Houët ingespeeld. In 1968 is het instrument nogmaals gereviseerd, eveneens door Verschueren Orgelbouw.
  • Pels & Van Leeuwen voerde in 2006 een restauratie uit, die noodzakelijk was geworden: het orgel was nauwelijks meer bespeelbaar. De gehele kas, de balustrade en ook de beide deuren naar de balustrade, zijn opnieuw geschilderd, waarbij de opvallende rode kleuraccenten niet meer zijn teruggekeerd. De dispositie van het hoofdwerk is gereconstrueerd naar Vollebregt (1858), terwijl het positief in de toestand van Gradussen werd teruggebracht (1898). Adviseur bij de werkzaamheden was Jos Laus, die ook het ingebruiknameconcert verzorgde op 19 mei 2006. De toonhoogte is a’ = 440 Hz. De stemmingstemperatuur is evenredig zwevend en de winddruk is 78 mm.

Dispositie:

Hoofdwerk: C – f3 Prestant 8′, Salicet 8′ – deels 2006, Bourdon 8′, Octaaf 4′ – C-H 1951, Roerfluit 4′, Quint 3′ – 1951/2006, Octaaf 2′, Cornet III sterk (2 2/3′) (discant) – 1860, Basson-Hautbois 8′ – 2006.
Positief: C – f3 Viola da Gamba 8′ – 1898, Holpijp 8′ – 1951, Céleste 8′ – 19e eeuw, Fluit 4′ – 1860, Gemshoorn 2′ – 1951.
Pedaal: C – f1 Subbas 16′ – 1898/1951.
Koppelingen: Manuaalkoppel, Pedaal – Hoofdwerk.