Liverpool, Saint George’s Hall

Bron foto: Flyer

  • St. George’s Hall in Liverpool is gebouwd naar een ontwerp van Harvey Lonsdale Elmes. Het gebouw bevatte het hooggerechtshof en een concertzaal. De bouw is begonnen in 1841. In 1851 werd het gebouw in gebruik genomen, maar pas in 1856 was het voltooid. Het interieur is grotendeels door Cockerell ontworpen, omdat Elmes in 1847 was gestorven. De grote zaal is op 18 september 1854 in gebruik genomen met een uitvoering van ‘The Messiah’ van Händel. S.S. Wesley werd gevraagd een orgel te ontwerpen en als adviseur op te treden bij de bouw. Het front met gedecoreerde pijpen is ook door Cockerell ontworpen. De orgelcommissie bezocht de Great Exhibition in Londen in september 1851, waar men zeer onder de indruk was van het werk van Henry Willis. Willis heeft dan ook de opdracht gekregen en heeft het instrument in 1855 voltooid. Willis en Wesley hadden verschillende opvattingen over de dispositie en de inrichting van het orgel. Uiteindelijk is het toch meer een Willis-orgel geworden dan een Willis-Wesley-orgel. Het orgel had veel nieuwigheden, zoals het eerste ‘radiating and concave Willis pedal-board’, een pedaalklavier dat hierna een normale verschijning werd in Engeland en Amerika. Verder paste Willis hier voor het eerst vaste en vrije combinaties toe. In 1853 werd een stoommachine geïnstalleerd door Fawcett & Preston voor de windvoorziening. Deze machine heeft tot 1922 gefunctioneerd.  W.Th. Best werd op 1 augustus 1855 benoemd tot vaste organist van het orgel. Hij heeft deze functie tot 1894 vervuld. Het orgel was in eerste instantie niet evenredig zwevend gestemd. Dit leverde voor Best veel problemen op. Hij liet het in 1867 gelijkzwevend stemmen, en ook werd de winddruk van de tongwerken op het Solo Organ in dat jaar verhoogd.
  • Nadat Best zich in 1894 had teruggetrokken werd dr. A.L. Peace tot organist benoemd. Deze liet het onderhoud weer door Willis uitvoeren, en stelde tevens een verbouwing voor die in 1898 was afgerond. Naast verschillende dispositiewijzigingen was het meest belangrijke dat de manuaalomvang werd gewijzigd in C-c””. De mechaniek van de manualen werd pneumatisch aangelegd, maar het pedaal bleef mechanisch. Het solo-organ kwam in een zwelkast te staan. In 1906 liet Peace nog de Fifteenth 4′ van het pedaal vervangen door een Flute 8′. Peace is in 1912 overleden, en werd opgevolgd door Herbert F. Ellingford. In 1930 werd een plan ontworpen om het orgel geheel om te bouwen en te vergroten. Henry Willis III heeft dit plan uitgevoerd, en leverde het instrument in oktober 1931 op. Het kreeg nu een elektrische tractuur. Door een bominslag op 21 december 1940 raakte het dak boven het orgel beschadigd. Het orgel had brand-, rook- en waterschade opgelopen. Herbouw liet lang op zich wachten, maar in 1954 startte de firma Willis met de restauratie. Er werd niets meer gewijzigd. Wel schonk het bedrijf de schalbekers van de Bombarde 32′ aan de stad. Caleb Jarvis werd in 1957 aangesteld als de nieuwe stadsorganist van Liverpool. Hij was een belangrijke adviseur bij de restauratie. Op 17 juni 1957 is het orgel weer in gebruik genomen met een bespeling door Fernando Germani. Jarvis stierf op 12 februari 1980. Zijn opvolger werd Noel Rawsthorne. Door het vertrek van het gerechtshof naar een nieuw gebouw, kwam de St. George’s Hall in feite leeg te staan. De hal werd gesloten, en er dreigde sloop van gebouw en orgel. In 1987 was het nog niet duidelijk of het gebouw het zou redden of niet. Uiteindelijk is er een complete restauratie uitgevoerd. Ook het orgel werd gereviseerd door de firma David Wells in 1989. Zij maakten de speeltafel volledig elektrisch, plaatsten een nieuwe windmotor en hebben verder alle technische problemen hersteld. Aan de dispositie werd niks gewijzigd.

Dispositie:

Great Organ: C – c4 Double Open Diapason 16′, Bourdon 16′, Open Diapason no.1 8′, Open Diapason no.2 8′, Open Diapason no.3 8′, Tibia 8′, Viola 8′, Stopped Diapason 8′, Quint 5 1/3′, Octave 4′, Principal 4′, Flute 4′, Octave Viola 4′, Tenth 3 1/5′, Twelfth 2 2/3′, Fifteenth 1 2′, Seventeenth 1 3/5′, Doublette 2 ranks (15.22), Mixture 5 ranks (12.15.17.19.22), Sesquialtera 4 ranks (15.17.19.22), Contra Trombone 16′ – Hogedrukstem, Trombone 8′ – Hogedrukstem, Ophicleide 8′ – Hogedrukstem, Trumpet 8′ – Hogedrukstem, Clarion no.1 4′, Clarion no.2 4′.
Choir Organ (enclosed): C – c4 Contra Viole 16′, Open Diapason 8′, Viola da Gamba 8′, Hohl Flute 8′, Stopped Diapason 8′, Dulciana 8′, Vox Angelica 8′ (vanaf c°), Principal 4′, Octave Viola 4′, Harmonic Flute 4′, Nazard 2 2/3′, Flageolet (harmonic) 2′, Fifteenth 2′, Tierce 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Septième 1 1/7′, Piccolo (harmonic) 1′, Sesquialtera 3 ranks (17.19.22), Bass Clarinet 16′, Orchestral Oboe 8′, Trumpet 8′, Clarion 4′, Tremolo, Harmonic Gongs 8′.
Swell Organ (enclosed): C – c4 Double Diapason 16′, Open Diapason 8′, Geigen Diapason 8′, Rohr Flute 8′, Aeoline 8′, Salicional 8′, Voix Celestes 8′ (vanaf c°), Principal 4′, Octave Geigen 4′, Wald Flute 4′, Twelfth 2 2/3′, Fifteenth 2′, Piccolo 2′, Seventeenth 1 3/5′, Doublette 2 ranks (15.22), Fourniture 4 ranks (15.17.19.22), Trombone 16′, Contra Oboe 16′, Clarinet 8′, Oboe 8′, Ophicleide 8′ – Hogedrukstem, Trumpet 8′, Horn 8′, Clarion 1 4′, Clarion 2 4′ – Hogedrukstem.
Solo Organ (enclosed): C – c4 Contra Tibia 16′, Tibia 8′, Violoncello 8′, Cello Célestes 8′, Tibia Clausa 8′, Solo Diapason 8′ – Unenclosed, Violin 4′ (2 ranks), Orchestral Flute (harmonic) 4′, Piccolo 2′, Grand Chorus 7 ranks (8.12.15.19.22.26.29) – Unenclosed, Cor Anglais 16′, Bassoon 8′, Corno di Bassetto 8′, Vox Humana 8′, Tremolo, Cathedral Chimes (van G tot g’), Double Tuba 16′ – Hogedrukstem, French Horn 8′ – Hogedrukstem, Tuba 8′ – Hogedrukstem, Tuba Mirabilis 8′ – Unenclosed. Hogedrukstem (30″), Tuba Clarion 4′ – Hogedrukstem.
Pedal Organ: C – g1 Resultant Bass 64′, Double Open Bass 32′, Double Open Diapason 32′, Open Bass 16′, Contra Bass 16′, Open Diapason 16′, Violon 16′, Bourdon 16′, Salicional 16′, Quintaton 16′ – transmissie van Solo, Octave 8′, Principal 8′, Violoncello 8′, Flute 8′, Quint 5 1/3′, Fifteenth 4′, Viole 4′, Octave Flute 4′, Mixture 3 ranks (10.12.15), Fourniture 5 ranks (12.15.17.19.22), Bombarde 32′, Clarinet 16′, Posaune 16′, Ophicleide 16′, Clarion 8′, Octave Clarion 4′, Pedal Sostenuto (bass).
Koppelingen: Swell to Great (normal, octave and suboctave), Choir to Great (normal, octave and suboctave), Solo to Great (normal, octave and suboctave), Swell Octave, Suboctave and Unison Off, Choir Octave, Suboctave and Unison Off, Solo Octave, Suboctave and Unison Off, Swell to Choir (normal, octave and suboctave), Solo to Choir (normal, octave and suboctave), Solo to Swell, Swell to Pedal (8′ and 4′), Choir to Pedal (8′ and 4′), Solo to Pedal (8′ and 4′), Solo Tenor Solo to Pedal, Great to Pedal, Great to Pedal (combinations coupled).
Speelhulpen: Volledig vrij instelbare voorkeuzeregistratie.