Stendal, Marienkirche

Foto’s: Henk en Uilkje Veenstra © 2014, Bron www.orgelsitesimon.nl

  • Het mechanische sleepladen-orgel in de Marienkirche in Stendal (Sachsen-Anhalt) is oorspronkelijk gebouwd door Hans Scherer der Ältere in 1580, hoewel het hoofdwerk mogelijk al in 1540 is gebouwd door een onbekende orgelmaker. Hans Scherer plaatste het instrument naar de westzijde van het koor en breidde het uit met een rugpositief. Het orgel had in deze tijd 29 stemmen met aangehangen pedaal.
  • In 1641 is het instrument uitgebreid met een Brustwerk door F.Th. Kretzschmar. H.J. Schüler breidde het in 1669 uit, A. Kahrling in 1707. Het Brustwerk is rond 1770 weer verwijderd. Th. Hamann bouwde in 1821 een zelfstandig pedaal mt drie stemmen.
  • In de jaren 1941-1943 voerde de firma Emil Hammer een grote restauratie uit. Hij breidde het orgel uit met pedaaltorens en wijzigde de dispositie en intonatie in neobarokke stijl. De registertractuur is elektrisch aangelegd. Van Scherer resten nog 270 pijpen in elf registers. Er zijn plannen voor een nieuwe restauratie meer in stijl met het oorspronkelijke werk.
Dispositie:
 
Hauptwerk: C-f3 Prinzipal 16′, Prinzipal 8′, Gedakt 8′, Spitzflöte 8′, Oktave 4′, Waldflöte 4′, Quinte 2 2/3′, Oktave 2′, Mixtur 6 fach, Scharff 3 fach.
Rückpositiv: C-f3 Prinzipal 8′, Gedakt 8′, Oktave 4′, Blockflöte 4′, Nasat 2 2/3′, Oktave 2′, Nachthorn 2′, Spitzquinte 1 1/3′, Sesquialter 2 fach, Scharff 5-7 fach, Dulzian 16′, Bärpfeife 8′.
Brustwerk: C-f3 Gedakt 8′, Rohrflöte 4′, Prinzipal 2′, Waldflöte 1′, Terzian 2 fach, Scharff-Zimbel 5-6 fach, Regal 8′.
Pedal: C-f1 Prinzipal 16′, Subbaß 16′, Oktave 8′, Oktave 4′, Nachthorn 2′, Pedal-Mixtur 6-8 fach, Posaune 16′, Trompete 8′, Trompete 4′.
Koppelingen: Hauptwerk – Rückpositiv, Hauptwerk – Brustwerk.
Speelhulpen: 4 freie Kombinationen.