Buenos Aires, Basílico del Santísimo Sacramento

Foto: Dinie Rutten © 2015

De welvarende weduwe Mercedes Anchorena schonk in 1912 een Charles Mutin-orgel aan de Basiliek van het Heilige Sacrament in Buenos-Aires, Argentinië. . Zij reisde voor deze gelegenheid in eigen persoon naar Parijs om het werk van Charles Mutin te bezichtigen en beluisteren. Het instrument was in 1912 voltooid in de werkplaats in Parijs, waarna het werd verscheept naar Argentinië. In 1915 kon het met een concert door de Franse organist Jules Beyer worden geïnaugureerd. Hij speelde op verzoek -zonder voorbereiding en uit het hoofd – de Toccata uit de 5e Symphonie van Widor.

Door de jaren heen is het orgel voor wat betreft de samenstelling voor zover bekend ongewijzigd gebleven. In 1955 installeerde de Italiaanse firma Tamburini een nieuwe elektrische speeltafel. Het lot van de originele Mutin-console is niet bekend. Tamburini maakte van de gelegenheid gebruik de volgorde van de klavieren te wijzigen. Het Positif Expressif was voortaan bespeelbaar vanaf het eerste manuaal, het Grand Orgue vanaf het tweede. Daarnaast werd er op verzoek een groot aantal speelhulpen geïnstalleerd. Naast de gebruikelijke sub- en superoctaafkoppels is er onder andere een ‘Quint-subkoppel’ beschikbaar voor het pedaal, dat akoestisch resulteert in een 32-voets klinkend register. Ook zijn er met een enkele druk op de knop samengestelde Cornetten beschikbaar voor het Récit en Positif. Tot slot beschikt het instrument over twee volledige klokkenspelen, bespeelbaar vanaf het Pédale en Solo. Het elektro-pneumatische kegelladen-orgel verkeert momenteel in uitstekende staat.

Dispositie:

Grand Orgue: C – c4 Montre 16′, Bourdon 16′, Principal Fort 8′, Montre 8′, Flûte Harmonique 8′, Bourdon 8′, Violoncelle 8′, Quinte 5 1/3′, Prestant 4′, Nazard 2 2/3′, Doublette 2′, Cornet V rangs, Fourniture 5 rangs, Cymbale 4 rangs, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Positif Expressif: C – c4 Quintaton 16′, Principal 8′, Flûte Harmonique 8′, Cor de Nuit 8′, Salicional 8′, Unda Maris 8′, Octave 4′, Flûte Octaviante 4′, Quinte Bouchée 2 2/3′, Flageolet 2′, Tierce 1 3/5′, Cor Anglais 16′, Trompette Royale 8′, Clarinette 8′, Soprano Harmonique 4′, Trémolo.
Récit Expressif: C – c4 Bourdon 16′, Diapason 8′, Flûte Harmonique 8′, Viole de Gambe 8′, Voix Céleste 8′, Flûte Octaviante 4′, Octavin 2′, Cornet 5 rangs, Plein Jeu 7 rangs, Basson 16′, Trompette Harmonique 8′, Basson-Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Clairon Harmonique 4′, Trémolo.
Solo: C – c4 Cor de Nuit 16′, Grosse Flûte 8′, Jubal 8′, Flûte d’Orchestre 4′, Viola 4′, Éoline 4′, Quinte 2 2/3′, Larigot 2′, Tierce 1 3/5′, Septième 1 1/7′, Tuba Mirabilis 8′, Cor d’Harmonie 4′, Trémolo, Cloches.
Pédale: C – g1 Acoustique 32′, Contrebasse Forte 16′, Contrebasse 16′, Soubasse 16′, Violon Basse 16′, Quinte 10 2/3′ (unit), Basse Bouchée 8′ (unit), Flûte 8′, Bourdon 8′, Violin Diapason 8′, Quinte 5 1/3′, Flûte Ouverte 4′, Trombone 16′, Trompette 8′, Clairon 4′, Cloches.
Koppelingen: Grand Orgue – Positif, Grand Orgue – Récit, Grand Orgue – Solo, Positif – Récit, Positif – Solo, Récit – Solo, Solo – Grand Orgue, Pédale – Grand Orgue, Pédale – Positif, Pédale – Récit, Pédale – Solo, Superoctaafkoppel per werk aan het pedaal; Suboctaafkoppel per klavier; Anulador del Unisono al I, II, III, IV.
Speelhulpen: 8 Combinations Libre, Tutti, Piano-pédale, Pédale Grand Orgue, Union de las Expresiones, Appel Anches, Grand Choeur (Grand Orgue/ Positif), Cornet (Grand Orgue/Positif), Crescendo-Decrescendo.