Scherpenzeel, Grote Kerk, De Koff-Orgel

Foto’s: Wim Verburg 2001

  • De Hervormde Kerk in Scherpenzeel werd in de Tweede Wereldoorlog gedeeltelijk verwoest doordat de toren werd opgeblazen. Ook het oude orgel, gebouwd door Friedrichs in 1822, ging hierdoor verloren. Op 18 mei 1948 werd de gerestaureerde kerk weer in gebruik genomen. Het gebouw is zo’n vijf meter langer gemaakt. De firma De Koff bouwde een nieuw orgel voor de kerk. Piet van Amstel, organist van de Oude Kerk te Delft was adviseur bij de bouw. Het instrument is op 29 september 1948 aan de gemeente gedemonstreerd. Het werd in 1949 voltooid en was op 28 maart 1949 in gebruik genomen. De Koff gebruikte bij de bouw enkele onderdelen van het in de oorlog beschadigde Witte-orgel van de Hervormde Kerk te Werkendam, te weten de beide manuaalladen, de magazijnbalg met handmatige pompinrichting, de veertien grootste pijpen van de Holpijp 8′ en delen van de registermechaniek van manuaal I. De tractuur van het orgel was vrijwel geheel mechanisch, maar de Sesquialter, de Kromhoorn en de tonen C-f van de Bourdon 16′ van manuaal I waren op een pneumatische kegellade geplaatst. De Bourdon 16′ is door middel van  een pneumatische transmissie ook op het pedaal gedisponeerd als Gedektbas 16′.
  • In 2003 werd besloten om een nieuw orgel te laten bouwen door de firma Adema. Adviseur bij het werk was Erik van der Heijden, organist te Ede. Het instrument is in 2005 voltooid. Naast nieuw materiaal werd ook gebruik gemaakt van onderdelen van het oude De Koff-orgel en van het Witte-orgel van de Hervormde Kerk te Werkendam.

Dispositie:

Manuaal 1: (C-f3)
Prestant 8
Bourdon 16
Roerfluit 8
Quintadeen 8
Octaaf 4
Fluit 4
Quint 2 2/3
Octaaf 2
Mixtuur 3-4-5 st.
Cornet 5 st.
Trompet 8
Tremulant
Manuaal 2: (C-f3)
Vioolprestant 8
Holpijp 8
Viola da Gamba 8
Voix Celeste 8
Prestant 4
Roerfluit 4
Gemshoorn 2
Sesquialter 2 2/3-1 3/5
Kromhoorn 8
Tremulant 
Pedaal: (C-f1)
Subbas 16
Gedektbas 16 (tr)
Octaafbas 8
Koraalbas 4
Bazuin 16Koppelingen:2 m
Manuaal I – Manuaal II,
Pedaal – Manuaal I,
Pedaal – Manuaal II.