Straubing, Basilika Sankt Jakob, Hoofdorgel

Foto: Arno Pors © 2019

  • Na een grote brand in 1780, waarbij het hoofdorgel van Sankt Jakobskirche in Straubing verloren ging, bouwde Alois Blersch een nieuw orgel. In 1897 werd het instrument van Blersch vervangen door een nieuw orgel van de firma F.B. März met 37 stemmen. Er werd een nieuwe neogotische orgelkas ontworpen door de architect Elsner uit München. Na verschillende wijzigingen is dit orgel op het front na afgebroken.
  • De firma Friedrich Meier bouwde een groot nieuw elektro-pneumatisch kegelladen-orgel met 72 registers, verdeeld over vier manualen en pedaal. Dit werk was in 1964 gereed. Enkele jaren later, in 1967, werd ook een koororgel geplaatst met achttien stemmen. Vanaf het koororgel kunnen dertig registers worden bespeeld van het hoofdorgel, terwijl het koororgel bespeeld kan worden vanaf het vijfde klavier van het hoofdorgel.
  • Er waren al enkele jaren plannen voor de bouw van een geheel nieuw hoofdorgel, waarbij het historische front behouden blijft, en eventueel in een later stadium een nieuw koororgel.
  • Dit hoofdorgel is in 2020 geplaatst en gebouwd door Eule Orgelbau.

Dispositie anno 2020

Hauptwerk: C – c4 Principal 16′, Principal Major 8′, Principal Minor 8′, Flute Major 8′, Gamba 8′, Amorosa 8′ – 1897, Octave 4′, Gemshorn 4′ – 1897, Quinte 2 2/3′, Octave 2′, Cornett 2-5 fach (2 2/3′), Mixtur Major 5 fach (2′), Trombone 16′, Trompete 8′.
Oberwerk: C – c4 Quintatön 16′, Principal 8′, Doppelflöte 8′, Rohrflöte 8′ – 1897, Salicional 8′, Unda Maris 8′ (from c°), Octave 4′ – 1897, Blockflöte 4′, Nassat 2 2/3′, Waldflöte 2′, Terz 1 3/5′, Quinte 1 1/3′, Sifflöte 1′, Mixtur Minor 4 fach (1 1/3′), Fagott 16′, Cromorne 8′, Tremulant, Celesta.
Récit-Orchestral (Schwellwerk): C – c4 Viola d’Amour 16′, Geigenprincipal 8′, Flute Harmonique 8′, Viol d’Orchestre 8′, Violes Célestes 8′ (from c°), Geigenoctav 4′, Flute Octaviante 4′, Violine 4′, Nazard Harmonique 2 2/3′, Octavin 2′, Tierce Harmonique 1 3/5′, Violcornett 3 fach (3 1/5′), Progressio 3-5 fach (2 2/3′) – 1897, Basson 16′, Trompette Harmonique 8′, Hautbois 8′, Clairon Harmonique 4′, Tremulant.
Echo-Schwellwerk: C – c4 Lieblich Gedackt 16′, Konzertflöte 8′, Tibia 8′ – 1897, Zartgedackt 8′, Aeoline 8′, Vox Coelestis 8′ (from c°), Flauto Traverso 4′ – 1897, Salicet 4′, Flautino 2′, Harmonia Aetherea 2-3 fach (2′), Oboe 8′, Voix Humaine 8′, Tremulant.
Fernwerk (floating): C – c4, C – g1
Manual: Bourdon Doux 8′, Viola 8′, Vox Angelica 8′ (from c°), Vox Humana 8′, Tremulant.
Pedal: Fernbaß 16′ – extension.
Solo (floating, high pressure): C – c4 Melodia 8′, French Horn 8′ – in Echo-Schwellwerk, Clarinette 16′ – extension, Clarinette 8′, Tuba Sonora 8′.
Pedal: C – g1 Untersatz 32′ – extension, Majorbaß 16′, Principal 16′ – from Hauptwerk, Violon 16′, Subbaß 16′, Harmonika 16′ – from Récit, Gedackt 16′ – from Echo-Schwellwerk, Octavbaß 8′, Flötenbaß 8′, Violoncello 8′, Choralbaß 4′, Mixtur 4 fach (2 2/3′), Contraposaune 32′ – extension, Posaune 16′, Trompete 8′, Clarine 4′.
Koppelingen: I. Manual – II. Manual, I. Manual – III. Manual, I. Manual – III. Manual Super, I. Manual – III. Manual Sub, I. Manual – IV. Manual, I. Manual – IV. Manual Super, I. Manual – IV. Manual Sub, II. Manual – III. Manual, II. Manual – IV. Manual, III. Manual – III. Manual Super, III. Manual – III. Manual Sub, III. Manual – IV. Manual, III. Manual – IV. Manual Sub, IV. Manual – IV. Manual Super, IV. Manual – IV. Manual Sub, Pedal – I. Manual, Pedal – II. Manual, Pedal – III. Manual, Pedal – III. Manual Super, Pedal – IV. Manual, Solo – Solo Super, Fernwerk – Fernwerk Super, Fernwerk – Fernwerk Sub.
Accessories: Walze, Setzeranlage.

Dispositie tot 2018

I Positiv II Hauptwerk III Oberwerk IV Schwellwerk V Chororgel Pedal
Holzgedeckt 8’Quintatön 8′

Gemshorn 4′

Wienerflöte 4′

Principal 2′

Spitzquinte 11/3

Feldflöte 1’

Terzcymbel 3f 1/5

Krummhorn 8’

Tremulant

Chamaden

Trompeta magna 16′

Trompeta da batalla 8′

Trompeta quinta 51/3

Trompeta da batalla 4’

Principal 16’Principal 8′

Italienisch Principal 8′

Octave 4′

Offenflöte 4′

Quinte 22/3

Superoctave 2′

Mixtur 7f 2′

Cornett 5f 8′

Franz. Trompete 16’

Pommer 16’Principal 8′

Dulzflöte 8′

Rohrflöte 8′

Octave 4′

Querflöte 4′

Superoctave 2′

Quinte 11/3

Scharf 5f 1′

Franz. Trompete 8’

Liebgedackt 8’Spitzgambe 8′

Weidenpfeife 8′

Kupferprincipal 4′

Koppelflöte 4′

Quintatön 4′

Rohrquinte 22/3

Gemsoctave 2′

Nachthorn 2’

Terz 13/5

Schwegel 1’

Cymbelquinte 1/12

Acuta 4f 2/3

Musette 16′

Oboe 8′

Feldtrompete 4’

Tremulant

I Manual
Chorspieltisch
Gedecktpommer 16’Prästant 8’Spitzgedackt 8’Ital. Principal 4′

Rohroctave 2′

Ripieno 6f 11/3

Schalmeitrompete 16’

II Manual
Chorspieltisch

Violflöte 8′

Pommer 8′

Principal 4′

Spitzflöte 4′

Blockflöte 2′

Tertian 3f 13/5

Quintcymbel 3f 1/3

Principal 16’Untersatz 16′

Stillgedeckt 16′

Pommerquinte 102/3

Octave 8′

Rohrgedeckt 8′

Waldflöte 4′

Metallgedeckt 2′

Flachflöte 1’

Zink 4f 51/3

Rausche 6f 22/3

Bombarde 32′

Posaune 16′

Trompete 8′

Rohrschalmei 4’

Pedal Chororgel

Bordun 16′

Echobordun 16′ [1]

Principal 8′

Metallflöte 4′

Anmerkung: