Amarillo, Saint Andrew’s Episcopal Church

Foto: Wim van der Kooij © 2025

Aeolian-Skinner bouwde in 1941-1942 een groot nieuw concertorgel met pitmanladen, elektro-pneumatische tractuur, 4 manualen en een vrij pedaal voor het nieuwe muziekgebouw van de University of Texas. Adviseur bij de bouw was Paul Boner. Het instrument werd op 10 november 1942 in gebruik genomen met een concert door Palmer Christian. In 1965 is het orgel gereviseerd. Er werd daarbij onder meer een nieuwe speeltafel geplaatst.

In 1983 is de muziekafdeling verhuisd naar een ander gebouw, Bates Recital Hall, waar een nieuw orgel werd geplaatst. Het oude orgel bleef achter maar bleef buiten gebruik.

Saint Andrew’s Episcopal Church in Amarillo, Texas (USA), werd helaas op 11 februari 1996 door een brand verwoest. Voor herbouwde kerk werd het Aeolian-Skinner-orgel uit Austin in 1997 aangekocht. Het werd gerestaureerd door de firma Schoenstein en opgebouwd in de kerk. Enkele registers werden veranderd en er zijn een paar uitbreidingen geplaatst. Maar het grootste gedeelte van het instrument is nog het oorspronkelijke orgel uit 1941-1942. Het is in de kerk geplaatst in 2004-2005 en werd in juni 2005 in gebruik genomen. Thomas Murray gaf het inauguratieconcert. Het pedaalklavier is radiaal concaaf. Het pijpwerk wordt aan het zicht onttrokken door zwart doek.

Dispositie:

GREAT (C – c4) 61 TOETSEN: Double Open Diapason 16′, Quintaten 16′, Diapason 8′, Principal 8′, Bourdon 8′, Octave 4′, Rohrflöte 4′, Quint 2 2/3′ – 2005, Super Octave 2′, Tierce 1 3/5′, Fourniture 3-5 ranks – 2005, Cymbel 3 ranks, Vibra-Harp – from Choir, Harp – from Choir, Chimes – from Solo, Harp-Celesta – from Choir.
CHOIR (IN ZWELKAST) (C – c4) 61 TOETSEN: Contra Viola 16′, English Diapason 8′, Concert Flute 8′, Viola 8′, Viole Sourdine 8′, Viole Celeste 8′, Dulciana 8′, Unda-Maris 8′, Fugara 4′, Harmonic Flute 4′, Zauberflöte 2′, Bassoon 16′, Clarinet 8′, Cor Anglais 8′, Tremulant, Vibra-Harp, Harp, Chimes – from Solo, Harp-Celesta.
SWELL (IN ZWELKAST) (C – c4) 61 TOETSEN: Rohrgedeckt 16′, Contra Salicional 16′, Geigen Prinzipal 8′, Stopped Flute 8′, Flauto Dolce 8′, Flute Celeste 8′ (from c°), Salicional 8′, Voix Céleste 8′, Oktave Geigen 4′, Flauto Traverso 4′, Nazard 2 2/3′, Flautina 2′, Tierce 1 3/5′, Plein-Jeu 4 ranks, Fagotto 16′, Trompette 8′, Oboe 8′, Vox Humana 8′, Clarion 4′, Tremulant, Vibra-Harp – from Choir, Harp – from Choir, Harp-Celesta – from Choir.
SOLO (IN ZWELKAST) (C – c4) 61 TOETSEN: Symphonic Flute 8′ – 2005, Doppelflöte 8′, Violoncello 8′, Violoncello Céleste 8′, Concert Flute 4′, French Horn 8′, Orchestral Oboe 8′, Tremulant, Chimes, Tuba 8′ – 2005; unenclosed.
FLOATING DIVISIONS (C – c4) 61 TOETSEN:
Bombarde: Bombarde 16′, Trompette Harmonique 8′, Clarion Harmonique 4′, Grand Choeur 4-6 ranks.
Positiv: Nachthorn 8′, Koppelflöte 4′, Nasat 2 2/3′, Prinzipal 2′, Terz 1 3/5′, Sifflöte 1′, Zimbel 3 ranks, Cymbelstern – 2005.
String (enclosed): Contre Viole 16′, Viole de Gambe 8′, Gambe Celeste 8′, Viole d’Orchestre 8′, Viole Celeste 8′, Gemshorn 8′, Gemshorn Celeste 8′, Violina 4′.
PEDAL (C – g1) 32 TOETSEN: Contra Bourdon 32′ – extension, Principal 16′, Major Bass 16′, Sub Bass 16′ – 2005, Contra Salicional 16′ – from Swell, Contre Viole 16′ – from String, Lieblich Gedeckt 16′ – from Swell, Principal 8′, Gedeckt Pommer 8′, Still Gedeckt 8′ – from Swell, Salicional 8′ – from Swell, Quint 5 1/3′, Super Octave 4′, Nachthorn 4′, Spitzflote 2′, Mixture 5 ranks, Kontra Posaune 32′, Posaune 16′ – extension, Bombarde 16′ – from Bombarde, Bassoon 16′ – from Choir, Trumpet 8′, Clarion 4′, Rohrschalmei 2′, Chimes – from Solo.
KOPPELINGEN: Choir to Great, Choir to Great 16′, Choir to Great 4′, Swell to Great, Swell to Great 16′, Swell to Great 4′, Solo to Great, Solo to Great 16′, Solo to Great 4′, Swell to Choir, Swell to Choir 16′, Swell to Choir 4′, Solo to Choir, Great to Solo, Swell to Solo, Great to Pedal, Choir to Pedal, Choir to Pedal 4′, Swell to Pedal, Swell to Pedal ‘4, Solo to Pedal, Bombarde on Great, Bombarde on Choir, Bombarde on Swell, Bombarde on Solo, Bombarde on Pedal, String on Great, String on Choir, String on Swell, String on Solo, String on Pedal, Swell to Swell 16′, Swell to Swell 4′, Swell Unison Off, Choir to Choir 16′, Choir to Choir 4′, Choir Unison Off, Solo to Solo 16′, Solo to Solo 4’, Solo Unison Off.
SPEELHULPEN: Reeds Off, Mixtures Off, 32′ and 16′ Stops Off, All Swells to Swell, Sforzando.