Foto’s: Wim van der Kooij © 2025
Het orgel van de Christ Church Cathedral in Houston, Texas, werd gebouwd in 1938-1939 door Aeolian-Skinner als opus 976. Het is gemaakt als vervanging voor een orgel van Hutchings-Votey uit 1908, dat op 22 maart 1938 door een brand werd verwoest. Op 12 maart 1939 werd het nieuwe orgel ingewijd. Adviseur bij de bouw was Ned Gammons, organist van de kathedraal. Het instrument is in 1954 en in 1968 door Aeolian-Skinner gereviseerd en uitgebreid. De Visser-Rowland Association heeft in 1984 aan het instrument gewerkt, waarbij de speeltafel en het koppelingssysteem opnieuw werden gebouwd. Het orgel staat op het koor van de kerk. Het is het Edwin Robinson Spotts Memorial Organ genoemd.
In 1992 werd in het schip van de kerk een nieuw antifoon-orgel geplaatst, het William N. Barnard Memorial Orgel. Dit instrument, gebouwd door de Schantz Organ Company, is aangesloten op de hoofdconsole. John Hendriksen heeft het Aeolian-Skinner-orgel in 1993 gereviseerd.
De huidige situatie is in 2012 ontstaan, toen er een grote renovatie werd uitgevoerd door drie orgelbouwers: Manuel Rosales, Joe Sloane en Richard Houghten. Ze plaatsten een nieuwe speeltafel en er werden nieuwe registers toegevoegd, waaronder enkele digitale stemmen die gemaakt zijn door Walker Technical Co. Het sleepladen-orgel heeft elektrische tractuur.
Dispositie:
GREAT – MANUAL II (C – c4) 61 TOETSEN: Violon 16′, Principal 8′, Flûte Octaviante 8′, Bourdon 8′, Viola Pomposa 8′ – from Choir, Octave 4′, Rohrflöte 4′, Super Octave 2′, Fourniture 4 ranks (1 1/3′), Cymbel 4 ranks (1′), Contra Tromba 16′, Tromba 8′, Tromba Clarion 4′, Tremulant, Chimes, Trompette en Chamade 8′ – from Solo.
CHOIR (IN ZWELKAST) – MANUAL I (C – c4) 61 TOETSEN: Quintaton 16′ – digital, English Diapason 8′, Concert Flute 8′, Viola Pomposa 8′, Viola Celeste 8′, Dolcan 8′, Dolcan Celeste 8′ (from G), Octave 4′, Zauberflöte 4′, Flageolet 2′, Mixture 4 ranks (1 1/3′), Corno di Bassetto 8′, Cromorne 8′, Tremulant, Trompette Harmonique 8′ – unenclosed, Trompette en Chamade 8′ – from Solo.
SWELL (IN ZWELKAST) – MANUAL III (C – c4) 61 TOETSEN: Bourdon 16′ – digital, Geigen Principal 8′, Stopped Diapason 8′, Viole de Gambe 8′, Viole Celeste 8′, Octave Geigen 4′, Flûte Harmonique 4′, Nasard 2 2/3′, Doublette 2′, Tierce 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Plein Jeu 3-4 ranks (2′), Mixture 4 ranks (1 1/3′), Contre Trompette 16′, Trompette 8′, Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Clairon 4′, Tremulant, Trompette en Chamade 8′ – from Solo.
SOLO – MANUAL IV (C – c4) 61 TOETSEN: Trompette en Chamade 8′, Contra Tromba 16′ – from Great, Tromba 8′ – from Great, Trombas II-III 8′ – from Great, Trompete Harmonique – from Choir, Cromorne 8′ – from Choir, Tromba 4′ – from Great.
POSITIV – MANUAL I (C – c4) 61 TOETSEN: Gedeckt 8′, Prestant 4′, Nachthorn 4′, Blockflöte 2′, Sifflöte 1′, Sesquialtera 2 ranks (2 2/3′), Scharff 3 ranks (1′), Tremulant.
ANTIPHONAL ORGAN – FLOATING (C – c4) 61 TOETSEN:
Antiphonal Manual: Bourdon 16′, Principal 8′, Bourdon 8′ – extension, Octave 4′, Flute 4′ – extension, Fifteenth 2′, Mixture 4 ranks (1 1/3′).
Antiphonal Pedal: Bourdon 16′ – from Manual.
PEDAL (C – g1) 32 TOETSEN: Violon 32′ – digital, Soubasse 32′ – digital, Diapason 16′ – digital, Principal 16′, Violon 16′ – from Great, Bourdon 16′, Flûte Conique 16′ – digital, Principal 8′, Violoncello 8′ – from Great, Flûte Conique 8′, Quinte 5 1/3′, Choralbass 4′, Nachthorn 4′, Tierce 3 1/5′, Blockflöte 2′, Fourniture 4 ranks (2 2/3′), Bombarde 32′ – digital, Posaune 16′, Contra Tromba 16′ – from Great, Bombarde 16′ – digital, Trompette 8′ – extension, Tromba 8′ – from Great, Cromorne 8′ – from Choir, Clairon 4′ – extension, Tromba Clairon 4′ – from Great, Cromorne 4′ – from Choir, Chimes, Trompette en Chamade 8′ – from Solo.
OVERIGE REGISTERS: Zimbelstern.
KOPPELINGEN: Choir to Great, Choir to Great 16′, Choir to Great 4′, Swell to Great, Swell to Great 16′, Swell to Great 4′, Solo to Great, Solo to Great 16′, Solo to Great 4′, Positiv to Great, Positiv to Great 16′, Antiphonal to Great, Antiphonal to Great 4′, Swell to Choir, Swell to Choir 16′, Swell to Choir 4′, Great to Choir, Antiphonal to Choir, Pedal to Choir, Choir to Swell, Positiv to Swell, Antiphonal to Swell, Great Unison Off, Choir to Choir 16′, Choir to Choir 4′, Choir Unison Off, Swell to Swell 16′, Swell to Swell 4′, Swell Unison Off, Solo to Solo 16′, Solo to Solo 4′, Solo Unison Off, Positiv Unison Off.
SPEELHULPEN: 15 General Thumb Pistons, 8 Thumb Pistons to Great, 8 Thumb Pistons to Choir/Positiv, 8 Thumb Pistons to Swell, 8 Toe Studs to Pedal, Sequencer, Manual I – II Transfer.