Newcastle upon Tyne, Cathedral Church of Saint Nicholas

Foto’s: Anton Vierbergen © 2025

Renatus Harris heeft in 1676 een nieuw mechanisch sleepladen-orgel gebouwd voor de kathedraal van Newcastle. Het instrument stond op de scheiding van koor en schip van de kerk en had twee fronten. In 1749 werd het verbouwd door John Snetzler. T.C. Lewis verplaatste het orgel in 1882 naar het noordertransept. Het oude oost-front breidde hij uit met twee zijtorens. Het oude west-front bleef gehandhaafd, en keek nu naar de Saint George’s-kapel. In feite bouwde Lewis een nieuw binnenwerk met ouder materiaal. Harrison & Harrison plaatsten in 1911 een nieuwe speeltafel en in 1981 heeft Nicholson & Co. het  Lewis-orgel aangesloten op het koororgel.
Het instrument heeft nu 94 (91) stemmen, vier manualen en een vrij pedaal.

Dispositie:

GREAT (C – c4) 61 TOETSEN: Subbas 32′ (TC), Principal 16′, Bourdon 16′, Principal 8′, Stopped Diapason 8′, Hohl Flute 8′, Viola da Gamba 8′, Octave 4′, Gemshorn 4′, Flute Harmonique 4′, Grosse Tierce 3 1/5′, Quint 2 2/3′, Super Octave 2′, Cor de Nuit 2′, Sesquialtera 2 ranks, Fourniture 4-5 ranks, Bombarde 16′, Trumpet 8′, Clarin 4′.
CHAIRE ORGAN (C – c4) 61 TOETSEN: Italian Principale 8′, Stopped Flute 8′, Spitzflöte 4′, Rohrflöte 4′, Nasard 2 2/3′, Recorder 2′, Tierce 1 3/5′, Ciderne 3 ranks, Cremona 8′.
SWELL (C – c4) 61 TOETSEN: Contre Viole 16′, Diapason 8′, Flute 8′, Gambe 8′, Voix Celeste 8′, Prestant 4′, Flute Octaviante 4′, Doublette 2′, Plein Jeu 4-5 ranks, Cymbale 3 ranks, Basson 16′, Trompette 8′, Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Clairon 4′.
BOMBARDE ORGAN (C – c4) 61 TOETSEN: Lieblich Bordun 16′, Lieblich Gedeckt 8′, Lieblich Flöte 4′, Quint Flöte 2 2/3′, Lieblich Piccolo 2′, Tertia 1 3/5′, Flageolet 1 1/3′, Mounted Cornet 5 ranks, Bombarde 16′ – transmissie van Great, Trumpet 8′ – transmissie van Great, Tuba en Chamade 8′, Clarin 4′ – transmissie van Great.
CHOIR (C – c4) 61 TOETSEN:
Choir Great: Contra Dulciana 16′, Open Diapason 8′, Flute 8′, Geigen Principal 4′, Octave Flute 4′, Twelfth 2 2/3′, Fifteenth 2′, Seventeenth 1 3/5′, Nineteenth 1 1/3′, Twenty Second 1′, Cornopean 8′.
Choir Swell: Claribel Flute 8′, Salicional 8′, Unda Maris 8′, Spitz Principal 4′, Wald Flute 2′, Mixture 3 ranks, Double Trumpet 16′, Corno di Bassetto 8′.
Choir Pedal: Bourdon 16′, Flute 8′, Octave Flute 4′.
PEDAL (C – f1) 30 TOETSEN: Double Open Bass 32′, Major Bass 16′, Principal Bass 16′, Violon 16′, Subbass 16′, Quint 10 2/3′, Octave 8′, Holz Principal 8′, Bass Flute 8′, Octave Quint 5 1/3′, Choral Bass 4′, Mixture 4 ranks, Bombardon 32′, Ophicleide 16′, Bombarde 16′, Posaune 8′, Tuba 4′.
KOPPELINGEN: Chaire to Pedal, Great to Pedal, Swell to Pedal, Bombarde to Pedal, Chaire to Great, Swell to Great, Bombarde to Great, Swell to Chaire, Bombarde to Chaire, Bombarde to Swell.