Abingdon, Church of Saint Helen

Foto’s: Andrew & Jane Wood © 2019

In 1725 bouwde Jordan een nieuw mechanisch sleepladen-orgel voor de Church of Saint Helen in Abingdon (Berkshire). Het is omstreeks 1780 omgebouwd door Byfield, England & Russell. Het kreeg toen ook een nieuwe orgelkas. In 1849 is het orgel door een onbekende orgelmaker verplaatst naar de zuidbeuk. In 1873/1877 is het door William Hill & Sons omgebouwd of vervangen door een nieuw mechanisch sleepladen-orgel in de oude kas. Het orgel is in 1928 omgebouwd door Harrison & Harrison. Hierbij werd een nieuwe pneumatische tractuur aangelegd. In 1971 bracht de firma Hill, Norman & Beard flinke wijzigingen aan in de dispositie. In 2005 reconstrueerde Harrison & Harrison het weer naar de staat van 1927/1928. Het pedaalklavier is radiaal concaaf.

Dispositie:

Pedal
1 Open Wood 16 B
2 Sub Bass 16 A
3 Octave Wood 8 B
4 Flute 8 A
Choir C – a3
5 Double Salicional 16 from Sacriston
6 Open Diapason 8 restored to 1927 state
7 Stopped Diapason 8 restored to 1927 state
8 Nason 4
Great C – a3
9 Bourdon 16 A
10 Open Diapason 8 from Sacriston
11 Geigen 8 2005
12 Claribel Flute 8 from Sacriston
13 Octave 4
14 Octave Quint 2 2/3
15 Super Octave 2
16 Sesquialtera III restored to 1927 state
Swell C – a3  Enclosed
17 Harmonic Flute 8 restored to 1927 state
18 Viola da Gamba 8 2005
19 Voix Célestes 8 restored to 1927 state
20 Gemshorn 4
21 Mixture III restored to 1927 state
22 Double Clarinet 16 2005
23 Trumpet 8 restored to 1927 state
24 Oboe 8 2005
25 Clarion 4 restored to 1927 state

Couplers:
Swell to Pedal
Swell to Great
Swell to Choir
Choir to Great
Choir to Pedal
Great to Pedal

Accessories:
2 combination pedals to the Pedal Organ
4 combination pistons to the Great Organ
4 combination pistons to the Swell Organ
Reversible pedals to Gt-Pd, Sw-Gt
Reversible pistons to the Sesquialtera, Gt-Pd, Sw-Gt
Balanced Swell pedal