Bar-sur-Aube, Église Saint-Pierre

Bron foto: Kalender

In 1691 bouwde een onbekende bouwer een orgel in de abdijkerk Saint-Pierre des Dames-Chanoinesses in Remiremont. Nicolas Lété plaatste het instrument in de jaren 1842-1845 over naar Bar-sur-Aube. Hierbij werd het instrument grotendeels opnieuw gebouwd. Enkele oude registers bleven bewaard, waaronder de Voix Humaine. Dit was noodzakelijk, omdat meer dan de helft van het pijpwerk tijdens de revolutie verdwenen was. Lété maakte een aparte kas voor het zwelwerk die voorzien werd van een schijnfront van blikken pijpen. In 1980 restaureerde Théo Haerpfer het mechanische sleepladen-orgel. De inmiddels gewijzigde dispositie werd gereconstrueerd, en het nieuwe pijpwerk is gemaakt volgens mensuren van Lété.

Dispositie:

Grand-Orgue: C – f3 Bourdon 16′, Montre 8′, Salicional 8′, Gambe 8′ – 1980, Bourdon 8′, Prestant 4′, Nasard 2 2/3′ – 1980, Doublette 2′, Grand Cornet 5 rangs, Fourniture 5 rangs, Cymbale 3 rangs – 1980, Grosse Trompette 8′, 2ème Trompette 8′ (B/D), Clairon 4′.
Positif: C – f3 Montre 8′, Bourdon 8′, Prestant 4′, Dulciane 4′ – 1980, Gambe 4′ – 1980, Cornet 5 rangs, Plein-Jeu 4 rangs, Euphone 8′ (bas), Hautbois 8′ (discant) – 1980, Cromorne 8′ – 1980, Clairon 4′.
Récit Expressif: c – f3 Bourdon 16′, Flûte 8′, Gambe 8′, Bourdon 8′, Flûte 4′, Cornet 2 rangs, Galoubet 2 rangs, Trompette 8′, Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Tremblant.
Pédale: C-c° Bourdon 16′ – 1980, Flûte 8′ – 1980, Flûte 4′, Grosse Trompette 8′ – 1980, 2ème Trompette 8′, Clairon 4′ – 1980.
Speelhulpen: Appel et Renvoi Anches Pédale.