Foto’s: Annechien Vinke © 2014
Het mechanische sleepladen-orgel in de Sacré-Coeur te Parijs werd oorspronkelijk in 1898 gebouwd voor het kasteel Ilbarritz te Biarritz, eigendom van de baron Albert de l’Espée die een aparte orgelzaal liet bouwen. Hij liet Cavaillé-Coll een kopie bouwen van het orgel uit 1873 in de Albert Hall in Sheffield, United Kingdom. De baron verkocht al in 1903 zijn kasteel, en het orgel werd aan Charles Mutin verkocht. Deze sloeg het enkele jaren op in de werkplaats, waarna het in 1913 in de basiliek Sacré-Coeur werd opgebouwd. Het nieuwe front werd ontworpen door Lucien Magne, terwijl de oude kas in de werkplaats werd bewaard. Op 16 oktober 1919 is het instrument in gebruik genomen met een bespeling door Charles-Marie Widor, Marcel Dupré en Abel Decaux, organist van de kerk. Het orgel is daarna enkele malen gerestaureerd en gewijzigd, onder andere in 1959 door de firma Beuchet-Debièrre. In 1985 voerde de firma Jean Renaud uit Nantes een grote restauratie uit. Op 27 mei 1985 werd het instrument weer in gebruik genomen.
Dispositie:
Grand-Orgue: |
C – c”” |
Positif Expressif: |
C – c”” |
Récit Expressif: |
C – c”” |
Solo Expressif: |
C – c”” |
Montre |
16′ |
Quintaton |
16′ |
Bourdon |
16′ |
Bourdon |
16′ |
Gambe |
16′ |
Principal |
8′ |
Diapason |
8′ |
Diapason |
8′ |
Bourdon |
16′ |
Flûte Harmonique |
8′ |
Bourdon |
8′ |
Flûte Harmonique |
8′ |
Montre |
8′ |
Salicional |
8′ |
Viole de Gambe |
8′ |
Flûte Octaviante |
4′ |
Flûte Harmonique |
8′ |
Cor de Nuit |
8′ |
Flûte Traversière |
8′ |
Octave |
4′ |
Bourdon |
8′ |
Dulciane |
4′ |
Voix Céleste |
8′ |
Octavin |
2′ |
Salicional |
8′ |
Flûte |
4′ |
Octave |
4′ |
Fourniture |
2-4 rangs |
Viole de Gambe |
8′ |
Octavin |
2′ |
Flûte Octaviante |
4′ |
Cornet |
8 rangs |
Prestant |
4′ |
Carillon |
3 rangs |
Doublette |
2′ |
Clarinette |
16′ |
Viole |
4′ |
Cornet |
5 rangs |
Plein-Jeu |
3-5 rangs |
Cor Anglais |
8′ |
Nasard |
2 2/3′ |
Basson |
16′ |
Bombarde |
16′ |
Trompette |
8′ |
Doublette |
2′ |
Cromorne |
8′ |
Basson-Hautbois |
8′ |
Tuba Magna |
16′ – Chamade |
Fourniture |
5 rangs |
Voix Humaine |
8′ |
Trompette Harmonique |
8′ |
Tuba Mirabilis |
8′ – Chamade |
Cymbale |
4 rangs |
Trompette |
8′ |
Clairon Harmonique |
4′ |
Cor Harmonique |
4′ – Chamade |
Cornet |
5 rangs |
Trémolo |
|
Trémolo |
|
Trémolo |
|
Bombarde |
16′ |
|
|
|
|
|
|
Trompette |
8′ |
|
|
|
|
|
|
Clairon |
4′ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pédale: |
C – g’ |
Koppelingen: |
|
Speelhulpen: |
|
|
|
Flûte |
32′ |
Tirasse Grand-Orgue |
|
Appèl des 32′ |
|
|
|
Soubasse |
32′ |
Tirasse Positif |
|
Appèl de la Chamade |
|
|
|
Flûte |
16′ |
Tirasse Récit |
|
Appèls des Jeux |
|
|
|
Violonbasse |
16′ |
Tirasse Solo |
|
Pédales de Combinaison |
|
|
|
Soubasse |
16′ |
Accouplement du Positif au Grand-Orgue |
Machine pour Grand Orgue |
|
|
|
Quinte |
10 2/3′ |
Accouplement du Récit au Grand-Orgue |
|
|
|
|
Violoncelle |
8′ |
Accouplement du Solo au Grand-Orgue |
|
|
|
|
Flûte |
8′ |
Accouplement du Récit au Positif |
|
|
|
|
Bourdon |
8′ |
Accouplement du Solo au Positif |
|
|
|
|
Tierce |
6 2/5′ |
Accouplement du Solo au Récit |
|
|
|
|
Quinte |
5 1/3′ |
Octaves Graves du Grand-Orgue,Positif, Récit, Solo |
|
|
|
|
Septième |
4 4/7′ |
Octaves Aigues du Récit |
|
|
|
|
|
Corno Dolce |
4′ |
|
|
|
|
|
|
Bombarde |
32′ |
|
|
|
|
|
|
Bombarde |
16′ |
|
|
|
|
|
|
Basson |
16′ |
|
|
|
|
|
|
Trompette |
8′ |
|
|
|
|
|
|
Clairon |
4′ |
|
|
Post Views:
450