Paris (Parijs), Église Saint-Médard (5e arrondissement), Hoofdorgel

Klik op deze link naar Organs of Paris voor foto’s en een Engelstalige beschrijving van het orgel

In 1645 en 1650 bouwden Jean & François Valéran de Héman een nieuw mechanisch sleepladen-orgel voor de Église Saint-Medard in Parijs (Paris (75)) Frankrijk. François-Henri Clicquot bouwde in 1767 een nieuw binnenwerk met mechanische tractuur en sleepladen in de oude kas waarbij alleen de houten pijpen uit het oude orgel zijn hergebruikt. De kas is uitgebreid met 2 zijvelden aan weerszijden. Dallery e Thibaut hebben resp. in 1829 en 1855 aan het orgel gewerkt. Ingrijpend was de ombouw door Stolz Frères in 1880. Het pijpwerk van Clicquot werd op 6 registers na verwijderd en er is een nieuwe vrijstaande speeltafel geplaatst. Het rugpositief werd leeggehaald om plaats te maken voor de speeltafel. Hierna zijn alleen kleine wijzigingen aangebracht. Gutschenritter werkte in 1934 aan het orgel. Masset-Gutschenritter restaureerde het orgel in 1978. Bernard Dargassies restaureerde het orgel in 1998-2001.

Dispositie:

Grand-Orgue (C-g3): 56 toetsen Bourdon 16′, Montre 8′, Bourdon 8′, Violoncelle 8′, Prestant 4′, Plein-Jeu 2 à 5 rangs, Cornet 5 rangs, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Positif (C-g3): 56 toetsen Bourdon 16′, Bourdon 8′, Flûte Harmonique 8′, Salicional 8′, Unda-Maris 8′, Flûte 4′, Clochettes 3 rangs, Trompette 8′, Clarinette 8′, Clairon 4′.
Récit Expressif (C-g3): 56 toetsen Bourdon 8′, Gambe 8′, Voix Céleste 8′, Flûte Octaviante 4′, Octavin 2′, Trompette 8′, Basson-Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Tremblant.
Pédale (C-f1): 30 toetsen Soubasse 16′, Flûte 8′, Bombarde 16′, Trompette 8′.
Koppelingen: Accouplement du Positif au Grand-Orgue, Accouplement du Récit au Grand-Orgue, Accouplement du Récit au Positif, Tirasse Grand-Orgue, Tirasse Récit, Octaves Graves du Récit au Grand-Orgue.
Speelhulpen: Appels d’Anches (per klavier en pedaal), Appel de la Machine Barker du Grand-Orgue.