Porto, Igreja de São Lourenço (Museu de Arte Sacra e Arqueologico do Seminário Maior MASA, Igreja dos Grilos)

Klik op deze link naar Tripadvisor voor een foto van het orgel

  • De Igreja de São Lourenço, vlakbij de kathedraal van Porto (Porto) Portugal, werd aan het einde van de 16e eeuw gebouwd als kerk voor het Jezuïetencollege. De kerk- en universiteitsgebouwen zijn door verschillende groeperingen in gebruik geweest totdat in 1860 het Seminário Maior naar deze locatie verhuisd is. De kerk wordt echter alleen gebruikt voor speciale gelegenheden, terwijl een veel kleinere kapel gebruikt wordt voor reguliere diensten. Een groot deel van de gebouwen is in gebruik voor het Museu de Arte Sacra e Arqueologico (MASA) en de kerk is alleen doordeweeks bereikbaar  via het museum.
  • Er zijn twee orgels in de kerk: een met twee kassen aan weerszijden van het koor en een in de noordwestelijke hoek van het schip. Dit laatste mechanische sleeplade-orgel met 14 stemmen en 1 manuaal is het belangrijkste. Het is waarschijnlijk gebouwd rond 1780, toen de kerk de kapel van de Augustijner monniken werd. De maker van het instrument is onbekend. In 1860 werd het orgel door António José dos Santos vernieuwd, die een nieuwe windlade en een nieuwe balg heeft geplaatst en het klavier heeft uitgebreid met drie toetsen. Van 1834 tot 1860 was de kerk niet in gebruik, dus deze restauratie werd uitgevoerd toen het Seminário het gebouw begon te gebruiken voor hun reguliere diensten.
  • Een laatste restauratie werd door een onbekende orgelmaker in 1997-1998 uitgevoerd.

Dispositie:

Mão: C – f3 (56 toetsen) deling tussen b° en c1 Flautado Principal Primo 8′ (B/D), Flautado Principal Secundo 8′ (Bass), Flauta Doce de Madera 8′ (B/D), Voz Humana 8′ (Descant), Flauta Travessa 8′ (Descant), 8a Real 4′ (B/D), 8a Real Secunda 4′ (Bass), Flautim 4′ (Descant), Dozena 2 2/3′ (B/D), Quinzena 2′ (Bass), Dezanovena 1 1/3′ (Bass), Quinzena Composta 2’+1 1/3” (Descant), Corneta Real 7 filas (Descant), Clarão (1′) 4 filas (B/D), 22a Composta (1′) 3 filas (Bass), Símbala 5 filas (B/D), Trombeta Magna 16′ (Descant), Trombeta de Batalha 8′ (Bass), Clarím 8′ (Descant), Oboé 8′ (Descant), Baixãozilho 4′ (Bass), Cornetilha 2′ (Bass).
Overige registers: Pisantes, Tambores, Canarinhos.