Toulouse, Basilique Notre-Dame-de-la-Daurade

Foto’s: Bram Luteyn © 2019

Emile Poirier en Nicolas Lieberknecht bouwde in 1861-1864 een nieuw mechanisch sleepladen-orgel voor de Notre-Dame-de-la-Daurade in Toulouse (Haute-Garonne (31)). Bij de bouw hebben zij veel materiaal uit het vorige orgel van de kerk gebruikt, dat rond 1780 was gebouwd. Het nieuwe instrument is in gebruik genomen op 18 februari 1864 met een concert door Louis Léfebure-Wély. In 1888-1889 voerde Puget een revisie uit, waarbij het orgel is gemoderniseerd. Adviseur bij dit werk was de organist van de kerk, Débat-Ponsan, die het orgel op 21 maart 1889 weer in gebruik nam. Het werd in de jaren 1990-1992 gerestaureerd door de firma Boisseau-Cattiaux. Op 3 en 4 oktober 1992 is het orgel weer in gebruik genomen met een orgelfestival. Bij deze festiviteiten waren vier organisten betrokken: Michel Bouvard, Jan-Willem Jansen, Jean Boyer en Philippe Lefèbure.

Dispositie:

Grand Orgue: C – f3 Montre 16′, Bourdon 16′, Flûte 8′, Bourdon 8′, Flûte Harmonique 8′, Salicional 8′, Prestant 4′, Doublette 2′, Cornet 5 rangs, Fourniture 4 rangs, Cymbale 3 rangs, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Positif de Dos: C – f3 Montre 8′, Bourdon 8′, Salicional 8′, Prestant 4′, Salicional 4′, Doublette 2′, Plein-Jeu 5 rangs, Trompette 8′, Euphone 8′, Clairon 4′.
Récit Expressif: C – f3 Flûte Harmonique 8′, Kéraulophone 8′, Gambe 8′, Voix Céleste 8′, Flûte Octaviante 4′, Octavin 2′, Cornet 5 rangs, Cor Anglais 16′, Trompette 8′, Basson-Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Cromorne 4′, Trémolo.
Pédale: C – c1 Contrebasse 16′, Flûte 8′, Octave 4′, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Couplers: Accouplement du Positif au Grand Orgue, Accouplement du Récit au Grand Orgue, Tirasse Grand Orgue.
Accessories: Effet d’Orage, Appel des Anches.