Veenendaal, Julianakerk

Foto’s: jancoschout@solcon.nl © 2008

De Julianakerk is in 1928 in gebruik genomen en bij deze gelegenheid is een orgel gebouwd door de firma Sauer uit Frankfurt a/d Oder. Dit orgel was pneumatisch en had twee klavieren. Van het oorspronkelijke orgel is niet veel meer over, alleen een paar windladen en wat pijpwerk.

In 1954 is er niet aan gewerkt door Verschueren; alleen
de speeltafel die
geplaatst is in de tachtiger jaren is van E. Verschueren uit 1954 en komt uit St. Truiden (België). Het naamplaatje is gewoon blijven zitten.

In de tachtiger jaren werd het orgel geëlektrificeerd en uitgebreid met
een Positief. Het orgel had toen 50 stemmen. In de loop der tijd werd het door de organist van de kerk uitgebreid tot 60 registers. Het pijpwerk komt uit alle windstreken.
Zo komt de Vox Humana bijvoorbeeld uit de Prinsessekerk in Amsterdam.
Momenteel (2006) spreken sommige pijpen niet helemaal goed. Later is het orgel weer gerenoveerd. Een deel van de toegevoegde registers is verwijderd

In 2021-2022 is het orgel gerestaureerd en verkleind door de firma S. de Wit uit Nieuw-Vennep. Er is een generaal-crescendo geplaatst, en de speeltafel is gerenoveerd. Er is bij het liturgisch centrum een nieuwe speeltafel geplaatst. De dispositie is wat uitgedund en er heeft een herintonatie plaatsgevonden. Men heeft rekening gehouden met de situatie van Sauer, de situatie van Verschueren en die van Gert van de Hoef. De verwachting is dat het orgel eind 2022 weer in gebruik wordt genomen.

Huidige dispositie:

Hoofdwerk: C – g3 (56 toetsen) Bourdon 16′, Prestant 8′, Holpijp 8′, Salicionaal 8′, Octaaf 4′, Gedekte Fluit 4′, Octaaf 2′, Sesquialter II sterk, Cornet V sterk, Mixtuur III sterk, Trompet 8′, Clarion 4′.
Positief: C – g3 (56 toetsen) Prestant 8′, Roerfluit 8′, Tolkaan 8′, Prestant 4′, Wijdgedekt 4′, Quint 2 2/3′, Nachthoorn 2′, Terts 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Scherp III sterk, Vox Humana 8′, Schalmey 8′, Tremulant.
Zwelwerk: C – g3 (56 toetsen) Bourdon 16′, Viool Prestant 8′, Bourdon 8′, Fluit Traverse 8′, Viola di Gamba 8′, Vox Celeste 8′, Koppelfluit 4′, Salicet 4′, Roerkwint 2 2/3′, Woudfluit 2′, Cornet III sterk, Basson 16′, Echo Trompet 8′, Hobo 8′, Schalmey 4′, Tremulant.
Pedaal: C – f1 (30 toetsen) Bromstem 32′ – akoestisch, Contrabas 16′, Subbas 16′, Quintbas 10 2/3′, Open Fluit 8′, Gedekt 8′, Octaaf 4′, Bazuin 16′.
Koppelingen: Hoofdwerk – Positief, Hoofdwerk – Zwelwerk, Positief – Hoofdwerk, Positief – Zwelwerk, Pedaal – Hoofdwerk, Pedaal – Positief, Pedaal – Zwelwerk, Hoofdwerk – Zwelwerk 16′, Hoofdwerk – Zwelwerk 4′, Pedaal – Zwelwerk 4′.
Speelhulpen: Generaal Crescendo.

Dispositie van het Sauer (1928), diverse herkomst van registers (1980 – 1989) orgel tot 2021:

Hoofdwerk, Manuaal 1
Prestant 16
Bourdon 16
Prestant 8
Tolkaan 8
Holpijp 8
Octaaf 4
Kegelfluit 4
Quint 2 2/3
Octaaf 2
Mixtuur 4-5 st
Cornet 1-5 st
Sexquialter 2 st
Fagot 16
Trompet 8
Klarinet 8
Klaroen 4
Tremulant

Positief, Manuaal 2
Prestant 8
Roerfluit 8
Quintadeen 8
Prestant 4
Wijd Gedekt 4
Quint 2 2/3
Prestant 2
Nachthoorn 2
Terts 1 3/5
Larigot 1 1/3
Septime 1 1/7
Sifflet 1
Cornet 3 st
Scherp 3 st
Schalmey 8
Vox Humana 8
Tremulant

Klokkenspel 20 tonen a-e

Zwelwerk, Manuaal 3
Bourdon 16
Vioolprestant 8
Fluit travers 8
Holpijp 8
Viola di Gamba 8
Vox Celeste 8
Koppelfluit 4
Salicet 4
Roerkwint 2 2/3
Woudfluit 2
Flageolet 1
Terts-none 1 3/5  8/9 (2 st.)
Cimbel 3 st
Basson 16
Echo trompet 8
Hobo 8
Schalmey 4
Tremulant

Pedaal:
Bromstem 32
Contrabas 16
Subbas 16
Open Fluit 8
Gedekt 8
Roerquint 5 1/3
Octaaf 4
Ruispijp 3 st
Bombarde 32
Bazuin 16
Trombone 8
Klaroen 4
Zink 2

Koppelingen: HW+Pos, HW+ZW, Pos+ZW
HW+ZW 16, HW+ZW 4
P+HW, P+Pos, P+ZW, P+ZW 4