Rouen, Temple Saint-Éloi (Église Réformée)

Foto’s: Bram Luteyn © 2020

Het mechanische sleepladen-orgel in de Temple Saint-Éloi te Rouen (Seine-Maritime (76)) is gebouwd in een kas die is ontworpen door Martinet. Het ontwerp is afgeleid van het orgel in de kathedraal van Rouen en van het instrument dat werd gebouwd voor de hofkapel in Versailles. De orgelbouwers Lefebure bouwden in deze kas in de jaren 1731-1734 een nieuw orgel. Het had 36 registers, verdeeld over vier manualen en pedaal. In 1774 is het verbouwd door Jean-Baptiste Lefebure. Een ingrijpende verbouwing had plaats in 1929, toen Gonzalez geadviseerd door Alexandre Cellier en Norbert Dufourcq het instrument volledig ombouwde. De windladen werden gewijzigd, de vulstemmen omgesmolten, tongwerken aangepast en de dispositie werd gewijzigd. Al met al was er weinig van het oorspronkelijke werk te herkennen. In 1974 reconstrueerde Theo Haerpfer het instrument uit 1733. Er was nog 40 procent van het oude pijpwerk aanwezig. Het nieuwe orgel kreeg wel een grotere manuaal- en pedaalomvang, en het pedaal kreeg zeven stemmen in plaats van zes.

Dispositie:
Grand Orgue: C – g3 Bourdon 16′, Montre 8′, Bourdon 8′, Prestant 4′, Flûte 4′, Grand Tierce 3 1/5′, Nazard 2 2/3′, Doublette 2′, Quarte 2′, Tierce 1 3/5′, Fourniture 5 rangs, Cymbale 4 rangs, Cornet 5 rangs, Trompette 8′, Clairon 4′.
Positif: C – g3 Bourdon 8′, Montre 4′, Flûte à Cheminée 4′, Nazard 2 2/3′, Doublette 2′, Tierce 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Fourniture 4 rangs, Cymbale 3 rangs, Cromorne 8′, Voix Humaine 8′, Tremblant.
Récit: c1 – c3 Cornet 5 rangs, Trompette 8′.
Echo: C – c3 Cornet 5 rangs, Hautbois 8′.
Pédale: C – f1 Sousbasse 16′, Flûte 16′, Flûte 8′, Flûte 4′, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.
Het pedaal had in 1733 de dispositie: Flûte 8′, Flûte 4′, Nazard 2 2/3′, Bombarde 16′, Trompette 8′ en Clairon 4′.
Couplers: Accouplement de Positif au Grand-Orgue, Tirasse Grand Orgue, Tirasse Positif.