Bordeaux, Cathédrale Saint-André

Foto’s: Bram Luteyn © 2019

  • In de zestiende eeuw gold het orgel van de kathedraal Saint-André in Bordeaux als het mooiste en grootste orgel van de wereld. Maar door vele restauraties en verbouwingen in de zeventiende en achttiende eeuw bleef er weinig van deze grootsheid over. Het doek voor dit oude orgel viel definitief na de Franse revolutie, toen het werd verkocht als schroot.
  • In 1804 werd er een ander orgel in de kathedraal geplaatst, dat echter niet goed functioneerde. Daarom plaatste men in 1810 het orgel van Dom Bédos uit de abdijkerk Sainte-Croix over naar de kathedraal. Dit orgel werd beschouwd als één van de meesterwerken van deze bouwer. Het orgel heeft nooit echt overtuigend geklonken in de enorme ruimte van de kathedraal, ondanks verschillende verbouwingen.
  • In 1962 waren er nog 26 stemmen van Dom Bédos over, en verder bevatte het orgel 10 stemmen uit de negentiende eeuw en 20 uit de twintigste. In 1972 besloot de monumentencommissie om het pijpwerk van Dom Bédos terug te geven aan de abdijkerk Sainte-Croix, en in de kathedraal een nieuw orgel in de historische kassen te laten maken. De firma Danion-Gonzalez voerde dit werk uit, en het orgel kon in 1982 in gebruik worden genomen met een concert door Jean-Jacques Grünenwald. In 1987 werd de registertractuur geëlektrificeerd. Het orgel is in 1993 door de firma Pesce en in 2002 door Marc Hédelin gereviseerd.

Dispositie:

Grand-Orgue: Montre 16′, Bourdon 16′, Montre 8′, Bourdon 8′, Flûte 8′, Nazard 5 1/3′, Prestant 4′, Tierce 3 1/5′, Quinte 2 2/3′, Doublette 2′, Tierce 1 3/5′, Grosse Fourniture 3 rangs, Fourniture 6 rangs, Cymbale 4 rangs, Grand Cornet 5 rangs (discant), Bombarde 16′, Trompette 8′, Trompette en Chamade 8′, Clairon 4′, Clairon en Chamade 4′.
Positif de Dos: Montre 8′, Bourdon 8′, Flûte 8′, Prestant 4′, Flûte 4′, Nazard 2 2/3′, Doublette 2′, Tierce 1 3/5′, Larigot 1 1/3′, Fourniture 4 rangs, Cymbale 3 rangs, Cornet 5 rangs (vanaf f°), Trompette 8′, Cromorne 8′, Clairon 4′.
Récit Expressif: Bourdon 16′, Principal 8′, Bourdon 8′, Flûte 8′, Violoncelle 8′, Voix Céleste 8′ (vanaf c°), Principal 4′, Flûte 4′, Doublette 2′, Plein-Jeu 5 rangs, Cornet 5 rangs (vanaf f°), Basson 16′, Trompette 8′, Hautbois 8′, Voix Humaine 8′, Clairon 4′.
Écho Expressif: Cor de Nuit 8′, Flûte à Fuseau 4′, Quarte de Nazard 2′, Piccolo 1′, Cymbale 3 rangs, Sesquialtera 2 rangs, Régale 8′, Chalumeau 4′.
Pédale: Soubasse 32′, Principal 16′, Flûte 16′, Soubasse 16′, Principal 8′, Flûte 8′, Bourdon 8′, Principal 4′, Flûte 4′, Principal 2′, Plein-Jeu 5 rangs, Sesquialtera 2 rangs, Contra-Bombarde 32′, Bombarde 16′, Trompette 8′, Trompette en Chamade 8′ – transmissie van Grand-Orgue, Clairon 4′, Clairon en Chamade 4′ – transmissie van Grand-Orgue, Clairon 2′.
Couplers: Copula Positif au Grand-Orgue, Copula Récit au Grand-Orgue, Copula Écho au Grand-Orgue, Copula Récit au Positif, Copula Écho au Positif, Tirasse Grand-Orgue, Tirasse Positif, Tirasse Récit, Tirasse Écho, Tutti Tirasse.
Accessories: Electronische registercombinaties (2048), Generaal Crescendo in 12 stappen, Appel Anches et Mixtures Positif 8′ – 4′, Appel Anches et Mixtures Récit 8′ – 4′, Appel Tutti Anches et mixtures 8′ – 4′.